Ja,dat is mogelijk, zie hier een stukje uit www.demeyere.be
a) Welke levensmiddelen kan je stomen?
In principe kan je deze verfijnde kookmethode, met prima resultaat op praktisch alle levensmiddelen
toepassen, behalve voor deegwaren/rijst en sommige voedingsmiddelen die in
ruime mate moeten gekookt worden om bepaalde stoffen eraan te onttrekken.
b) Hoe bereid je de levensmiddelen voor?
De ingrediënten kunnen - naar gelang van het recept, persoonlijke smaak en grootte - in
hun geheel of in kleine stukjes gestoomd worden. Wens je echter tegelijkertijd meerdere
levensmiddelen met een verschillende kooktijd in dezelfde stoomkoker ter bereiden, dan verdient
het aanbeveling om de ingrediënten met de langste kooktijd kleiner te snijden dan die
met een kortere kooktijd. Dit is vooral van belang als je levensmiddelen in afzonderlijke potjes
stoom, omdat je er, in dit geval, tijdens het stomen, moeilijk nog één of ander ingrediënt
kan aan toevoegen. Daar bij het “Koken met stoom” de smaakstoffen optimaal behouden
blijven, hoeft men de levensmiddelen ook veel minder te zouten. Wens je toch zout toe te
voegen, doe het na het koken.

Het is ook wel met een peniskoker geprobeerd, maar dat is niet zo'n succes geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat kan best, maar het gaat nog makkelijker op het vuur, iets water in een pannetje en deksel er op.