chocola schijnt je blij te maken, als je Cacao ruikt, heeft dat zelfde effect?

in zaandam ruikje cacao en ik vroeg mij af of dat er voor zorg dat je blijer word, net als je chocolade eet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Chocolade is een product dat diverse stoffen bevat die een bewezen effect op de hersenen hebben zoals de neurotransmitters β-fenylethylamine, dopamine, serotonine en endorfine, de stoffen cafeïne, theobromine en anandamide, een stof die verwant is aan THC (de werkzame component van cannabis).

Vanwege de aanwezigheid van deze stoffen is het populaire misverstand ontstaan dat chocolade een stimulerend effect op de hersenen zou hebben en bovendien verslavend zou zijn. Dit is echter niet het geval, omdat de genoemde stoffen in een dusdanig kleine concentratie voorkomen in chocolade, dat een gemiddeld mens vele tientallen kilo's pure chocolade zou moeten eten om ook maar het geringste effect te ervaren.

En dat effect is bij het ruiken ervan nóg kleiner, dus nee je wordt niet blijer/opgewekter als de chocolade in Zaandam ruikt....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt voor je antwoord :) nu je zo zegt :P had kunnen weten XD beste antwoord :)

Andere antwoorden (1)

Dat zou kunnen, maar dan is het vooral door de herinnering die de geur oproept.
Geuren kunnen een sterke invloed hebben, vooral geuren die je van vroeger associeert met gezelligheid en blij zijn.
Ritsuka
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt voor je reactie :)