door welke stappen gaat een tomaat voordat het in de winkel ligt?

dus wat word er aan gedaan voordat ik het ga eten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (2)

Planten
groeien
oogsten
naar de veiling
naar de winkel.
Had je nog meer gedacht?
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rood kleuren ja :) vaak groen geplukt ,en dat verkoopt ni
Soorten tomaten
Tomaten komen net zoals aardappelen van oorsprong uit Zuid-Amerika en behoren ook tot de familie van de Nachtschades. Tomaten heb je in vele soorten, maten en kleuren. Zo heb je de gewoon rode tomaten, cherrytomaatjes, vleestomaten, pomodoro, trostomaten, gele tomaten en noem maar op. Ze hebben allemaal een ding gemeen en dat is dat de kweek echt helemaal hetzelfde is.

Het kweken van tomaten
Het kweken van tomaten begint binnen. In februari zaai je de zaadjes in kweekbakjes. Na een dag of 10 zullen de tomatenplantjes al flink boven de aarde uitkomen. Zodra de tomatenplantjes 3 blaadjes hebben, moet je de plantjes gaan verspenen (uit elkaar zetten). Na de Ijsheiligen kunnen de plantjes buiten neergezet worden in grond dat goed bemest is. Dit kan zowel in potten als in de volle grond. Tot die tijd de plantjes ren op een koele en donkere plek. Zorg er wel voor dat de tomatenplanten op een beschutte plek staan. Harde wind is niet zo goed voor de plant. Het is verstandig om een bamboestok bij de plant te steken. Waar nodig kan de plant opgebonden worden voor wat extra steun.

Zodra 4 of 5 takken trossen hebben gevormd, moet de top van de plant verwijderd worden. Zo steekt de plant al zijn energie in de tomaten en niet meer in zijn groei. Verwijder ook de kleine uitlopers uit de oksels van de takken, deze kunnen de groei van de overige tomaten belemmeren. Haal ook het blad weg die vlak bij de tomaat hangen. Dit kan de ontwikkeling van de tomaat belemmeren. Als de tomaatjes beginnen te vormen wel regelmatig bijmesten In juni zullen de eerste tomaatjes aan de plant verschijnen. Vanaf augustus zullen de eerste rijpe tomaten geplukt kunnen worden. Wordt er per ongeluk een groene onrijpe tomaat geplukt, geen nood. Leg de tomaat gewoon bij rijp fruit, zoals een banaan. Als het een volgroeide tomaat is rijpt hij door. Wordt de tomaat na een tijdje toch niet rijp dan wel weggooien.

Het plukken van tomaten is niet zo moeilijk en kan gewoon met de hand gedaan worden. Boven het kroontje van de tomaat bevindt er zich een bolletje. De duimnagel op het bolletje plaatsen en de tomaat vastpakken. Pluk nu de tomaat van de tros met een opwaartse beweging. De trostomaten moeten natuurlijk met de hele tros geplukt worden. Pluk de tros het liefst met een aantal rijpe en een aantal oranje gekleurde tomaten.
Ziekten
Tomaten zijn vrij resistent tegen ziekten, maar helaas is niet alles uit te sluiten.
Bronnen: