Waarom zit er suiker in zoute drop?

Zelfs in (drie)dubbelzoute dropjes zit suiker. Waarom?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom zit er zout in [zoete] koekjes? Omdat er een evenwicht in smaken moet komen. In dit geval zal het koekje een flauwe smaak geven zonder een snufje zout. Neem een pannenkoek, hetzelfde verhaal... een snufje zout en dan is het goed qua smaak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat denk ik ook Jodocus, dat er een balans tussen de smaken moet ontstaan.

Het beste antwoord

Het is feitelijk andersom: zoete drop bevat meer zout dan zoute drop.
Je zou denken dat aan zoute drop meer zout wordt toegevoegd. Maar zoute drop bevat minder suiker, waardoor het zout dat erin zit beter wordt geproefd.

Drop is pas echt drop als er zoethout in zit, wat komt van de wortels van een plant die Glycyrrhiza heet. Het kenmerkende bestanddeel daarvan – glycyrrhizinezuur - geeft drop zijn typische smaak. Het spul is vijftig keer zo zoet als tafelsuiker.

Het zout in drop is salmiak. Anders dan keukenzout heeft dat geen invloed op de bloeddruk.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt! Leuk om te weten!

Andere antwoorden (1)

anders zal de drop te zout zijn en zal de drop moeilijk hechten aan elkaar een zal ze uit elkaar vallen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je antwoord klopt niet, in zoute drop zit minder suiker om de zoutsmaak te laten overheersen, het hechten komt door zetmeel en gelatine.
http://www.zozitdat.nl/2010/04/21/wat-zit-er-in-drop/