Hoe maak ik van pure chocolade melkchocolade?

Ik heb een mooie letter van pure chocolade van Sinterklaas gekregen. Helaas houd ik niet zo van pure chocolade, maar ben ik wel dol op melkchocolade.

Op diverse sites kom ik aanwijzingen tegen dat je van pure chocolade melkchocolade kunt maken door melkpoeder of room toe te voegen. Ik kan echter nergens de juiste verhoudingen van de ingrediënten vinden...

Kent iemand deze verhoudingen ? En is het resultaat lekker ?

jc54
2 jaar geleden
Ik vermoed dat je beter chocolademelk kunt maken dan melkchocolade.
Inekez1
2 jaar geleden
@jc54, ja dat was ook mijn gedachte! Beker warme melk, stukje chocoladeletter erin, roeren en laten oplossen. Heerlijk! Om het sneller te laten oplossen en beter te kunnen doseren hoeveel chocolade je in de melk doet kun je de letter ook raspen. Die geraspte chocolade kan trouwens ook op de boterham of op een toetje.
Amadea
2 jaar geleden
Andere suggestie: zoek een persoon die een melkchocoladeletter heeft gekregen maar liever puur heeft en ruil jouw letter met hem of haar om.

Het beste antwoord

Het is bizar dat voor dit recept vrijwel nergens de hoeveelheden worden aangegeven.
Ik vond dit:
150 g pure chocolade
75 gram slagroom.
Smelt de pure chocolade en roer er dan de slagroom door.
Giet dit mengsel in een vorm. Zet de vorm in de koelkast tot de chocolade stevig is.

Ter vergelijking:
• Melkchocolade bevat minimaal 34% cacaobestanddelen.
• Pure chocolade bevat minimaal 63% cacaobestanddelen.
Ander recept:
1 reep pure chocolade (100 g). Alles boven 80 procent is voldoende, maar 90 procent heeft de voorkeur...
5-8 eetlepels gezoete gecondenseerde melk
Eventueel 1 eetlepel honing
Eigen ervaring: met 100 gram pure chocolade en 75 ml halfvolle melk maak ik enigszins zachte chocolade. Dus 150 gram moet toch een redelijke stevig resultaat geven.
Persoonlijk denk ik dat de chocola toch nog te veel naar pure chocola zal smaken. Zoals in reacties aangegeven kun je er misschien beter chocolademelk van maken:
200 ml melk
50 gram pure chocolade
1 theelepel suiker.
https://www.lekkerensimpel.com/zelfgemaakte-chocolademelk-2/
SimonV
2 jaar geleden
Utrecht
2 jaar geleden
Bedenk wel dat je hierdoor zoveel vocht toevoegd, dat je geen echte reep of letter meer overhoud. Het wordt veel zachter.
Meer chocoladecreme of fudge.
SimonV
2 jaar geleden
Ja, daar was ik ook al wat bang voor. Een vergelijkbare hoeveelheid melkpoeder zou meer stevigheid geven.