Hoe maak je water op een gezonde en verantwoorde manier lekkerder?

Na aanleiding van de nierstenen die ik heb gehad heb ik als advies van de uroloog meegekregen veel water te drinken.
Maar ik vind water niet ''lekker'' en dus pak ik niet snel even een glas (ik neig dan echt naar iets met een smaakje).
Hebben jullie tips om water lekkerder te maken en zo dat het verantwoord en gezond is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken

Het beste antwoord

Kruiden die helpen tegen nierstenen:
- beredruif (Uva ursi)- chrysantellum (Chrisanthellum americanum)
- echte kamille (Matricaria chamomilla)
- pepermunt (Mentha piperita)

Mijn man heeft al zo`n 24 jaar nierstenen en is afgelopen jaar alweer 3 keer eraan geopereerd.
Nu lag er een oudere meneer bij hem op de afdeling en die zei ga maar eens beredruif halen bij de Tuinen en zet daar maar eens thee van.
Deze meneer had 34 x een niersteen gehad en na gebruik van Beredruif er nooit geen last meer van gehad.
Ja dit is hij nu aan het uitproberen en daar hopen we in Januari als hij weer op controle moet een goede uitslag van te krijgen.
Succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

thee. groene thee is vooral heel gezond. of je het lekker vind hangt af van jouw smaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke min! thee kan nierstenen ook weer terug laten komen!
Een beetje limonadesiroop kan een boel doen en zo slecht is het ook niet voor je, in ieder geval beter dan bijvoorbeeld cola.

Wat ook heel lekker is: een beetje gember (naar smaak) en geknakte blaadjes munt met wat ijs in water. Het geeft het echt een lekkere smaak!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- klein beetje (gezonde) ranja erdoor
- water met prik (spa rood)
- beetje dubbel fris erdoor
- thee
- roosvice

misschien zit hier iets voor je tussen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
vooral roosvice is gezond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is gezonde ranja?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Fynnya
ranja met minder suiker.. misschien roosvicee of karvan cevitam of biologische limonadesiroop..
Schijfje citroen of limoen erdoorheen met een stampertje. Ijsblokje en eventueel een zoetje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door ijsblokjes toe te voegen, of maak pepermunt thee lekker fris.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je water met een smaakje neemt, kijk dan even op onderstaande lijst welke 'smaakjes' niet goed zijn bij nierstenen.
Ook zwarte thee is niet gezond. En liever geen zoete sappen of koolzuurhoudende dranken, omdat daar weer veel afvalstoffen in zitten die juist weer nierstenen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een beetje vers geperst sap erdoor heen doen, bijvoorbeeld sinaasappel, limoen of citroen. De laatste twee kan je eventueel ook uit een flesje halen, dat mist de gezonde vitamines, maar is niet ongezond, en voor sommige mensen handiger.
Ander fruit kan natuurlijk ook, maar deze zijn lekker praktisch omdat je ze kan persen. Maar bijvoorbeeld een stuk ananas uitknijpen levert ook heerlijke sap.
Je kan ook ander fruit heel erg fijn maken in een blender, en daar telkens een klein beetje van door je water doen.
Denk er wel aan dat je in totaal (dus niet alleen qua drinken) de 2 stuks fruit per dag niet te ver overschrijdt, want teveel fruit is ook weer niet zo gezond.

Wat kruidenthee, warm of koud, is ook een prima optie.
Je kan ook zelf thee maken van (heet) water met kruiden of specerijen, zoals munt, gember, lavendel, limoengras, etc.