Is er kans op (dierlijke) ziektes bij het gebruik van whey poeder?

Bestaat er een kans dat er bijv. een ziektes als BSE (wat ook een probleem met eiwitten is). Is deze heel klein (bijv. net als bij melk) of wat groter (maar nog altijd gering) zoals bij 'gewoon' restvlees?
Misschien een stomme vraag, maar ik kan er niet veel informatie over vinden, behalve een fabrikant die zijn poeder aanprijst als bse-vrij, wat dan niet heel erg geruststelt als ik de anderen zie die dat niet vermelden. Ik ben benieuwd!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
tinus1969
9 jaar geleden
Whey-poeder wordt gemaakt van wei, en wei wordt gemaakt van -jawel- melk. In landen waar mensen zich druyk maken om BSE, werkt zo'n pseudo-aanbeveling goed. Het is net zoiets als glutenvrije biefstuk :-)
Ritsuka
9 jaar geleden
Nog nooit van gehoord dat dat in eiwitpoeder zit. Kans is echt gigantisch klein lijkt mij, als er vermoeden is van BSE word de melk niet verwerkt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah, dus als ik het goed begrijp is whey poeder dan gewoon een melkprpduct (ik dacht ergens te gelezen dat er er ook maagstremsel bij kwam kijken).
Ritsuka
9 jaar geleden
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Weiproteïneconcentraat
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wei_(zuivel)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste aaabc123, het is een bijproduct wat ontstaat na het stremmen van de kaas. Er komen totaal geen toevoegingen zoals maagstremsel bij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Inkie, ok, bedankt voor je uitleg! :)

Het beste antwoord

De kans is echt heel klein dat er met bse besmette melk op de markt komt.

Ik vond dit op de website in bijgevoegde link:

"- Zijn melk, kaas en vlees van geiten en schapen veilig om te eten en te drinken?
Op dit moment is het verboden om melk(producten) en vlees(producten) van een met TSE-besmette dieren in de voedselketen te laten terechtkomen. De Europese voedselautoriteit EFSA concludeert overigens dat melk en producten van geiten en schapen veilig zijn, zelfs als BSE bij deze de dieren zou worden aangetoond.
Sinds 2002 worden jaarlijks meer dan een miljoen schapen en geiten getest op TSE's, zoals scrapie en BSE. Overigens worden net als bij runderen ook bij schapen en geiten risicoweefsels verwijderd. En net als runderen krijgen deze dieren al vele jaren geen diermeel meer in hun veevoer om de kans op BSE te minimaliseren".

http://www.gezondheid.nl/medische-dossiers-infotxt.php?ditId=148&medischdossierID=466

Ik vond ook nog deze site waar leerzame info op staat over bse. Hopelijk heb je wat aan het antwoord.

http://home.versatel.nl/spook112/ziektes.htm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En is whey poeder dan altijd van melk gemaakt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja whey poeder is een bijproduct of isolaat (of concentraat) van de kaas die van koemelk wordt gemaakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord en alle reacties!