Is zoutloos/zoutarm brood ergens verkrijgbaar?

In één boterham zit meestal al een halve gram zout, maar ik heb nooit ergens brood gezien waar veel minder in zit.
Zelf brood bakken vind ik te veel werk.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
18.2K
tinus1969
9 jaar geleden
Precies; zoutarm/zoutloos wordt zwaar overgewaardeerd. Voor de kleine groep mensen voor het echt belangrijk is (vaak hele slechte nieren) zou ik zeggen: stop gewoon helemaal met brood. http://www.foodlog.nl/artikel/er-heerst-een-ernstige-verwarring-over-zout-als-fout/

Het beste antwoord

De Jumbo heeft volgens hun website zoutarm brood. Ik weet niet hoeveel zout daarin zit. Als dat het Lo-sel meergranenbrood van de Jumbo is die ik op meerdere websites tegenkom, zou het 85mg natrium per snee bevatten (wat volgens mij gelijk staat aan 0.21 gram zout).
Becel had ook zoutarm brood, maar dat kan ik niet meer vinden op hun website, dus ik weet niet of dat nog bestaat.
Ciabattabrood zou volgens mijn derde bron 100 mg natrium bevatten per snee (wat dan geloof ik gelijk zou staan 0.25 gram zout), en Allison volkorenbrood 135 mg natrium per snee (0.34 gram zout).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

C1000 verkoopt zoutarm brood. Zoutloos brood wordt niet gemaakt. Er zit altijd wel een klein beetje zout in. Vroeger kon je wel zoutloos brood kopen maar dat was zo onsmakelijk dat men daar op een gegeven moment mee gestopt is om te bakken. Mijn oma kocht vroeger zoutloos brood en dat smaakte echt verschrikkelijk!
Ik weet overigens niet of het in alle winkels van C1000 verkocht wordt maar ik las op internet dat het in sommige C1000 zaken wordt verkocht. Vraag het even na bij een C1000 filiaal bij jou in de buurt als dat er is en anders bij een AH want die hebben een deel van de C1000 filialen overgenomen dus misschien verkopen zij het ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja hoor dat wordt verkocht, gewoon bij de bakker. Soms zal je moeten bestellen want er is niet veel vraag naar
anneliez
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
deze gegevens zijn afkomstig van het voorlichting bureau voor brood. Hoeveel zout bevat brood?
Brood bevat gemiddeld circa 0,35 gram zout (140 mg natrium) per boterham van ongeveer 35 gram. Het verschilt erg per broodsoort. Volgens de Warenwet mag er maximaal 1,8 procent keukenzout (natriumchloride) berekend op de hoeveelheid droge stof. Klik hier als je meer wilt weten over verdere zoutverlaging in brood. Een natriumarm brood mag maximaal 0,12 gram natrium per 100 gram bevatten. Dat betekent dat het product maximaal 0,3 gram keukenzout of bakkerszout per 100 gram mag bevatten (2,5 x 0,12 gram). Voor de termen ''zoutloos'' en ''zeer laag zoutgehalte'' gelden andere regels.
Bij de Plus , of op bestelling bij de warme bakker. Maar een snee brood bevat geen halve gram zout. Per 100 gr . bevat brood 0,42 gr. zout.