Hoe kan ik ''leren'' om groente te eten?

Ik lust belachelijk weinig groente. Van fruit en andere dingen ben ik wel een fan van.. Maar hoe kan ik mezelf '' leren'' groente te eten en waardoor komt het eigenlijk dat ik zo weinig lust?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Je kan per groente uitproberen of er een manier van bereiden is waarbij je het wel lust. Groentes kunnen bij verschillende bereidingen heel anders smaken, zowel qua smaak als structuur.
Ik lust zelf bijvoorbeeld absoluut geen gebakken paprika, maar kwam er later achter dat ik rauwe paprika wel lust en zelfs heel lekker vind. Gekookte bloemkool vind ik wel oke maar niet geweldig, maar bloemkool gebakken in de oven vind ik waanzinnig lekker.
Dingen die je kan proberen: rauw, gekookt, gebakken (in een pan of in de oven), gestoomd, gestoofd, geroerbakt, etc.
Sommige mensen koken sommige groente veel te lang, waardoor het kleffe drab wordt, terwijl ze juist lekker zijn als ze kort gekookt worden.

Je kan groente ook verstoppen in maaltijden. Ik hou bijvoorbeeld niet van courgette, maar als ik een tomatensaus maak, pureer ik een halve courgette in de blender en doe 'm door de saus, en dan proef je de courgette helemaal niet. Als je kleine porties groente pureert, kan je ze makkelijk verstoppen in sauzen, curry's, etc.
Als je een bepaalde groente niet vies vindt maar ook niet echt lekker, kan je 'm misschien met saus of dip eten om 'm lekkerder te maken. Als je een groente qua smaak wel lekker vindt maar qua structuur niet zo, kan je 'm geraspt door maaltijden heen doen, dan valt ie minder op.

Aan sommige dingen moet je een tijd wennen. Ik luste bijvoorbeeld vroeger nooit aubergine (omdat ik de manier waarop m'n ouders het maakte niet lekker vond). Toen ontdekte ik dat 'm wel oké vond als ie in héél kleine stukjes door een bepaalde saus heen zit, en na een jaar vond ik iets grotere stukjes wel oké, en zo groeide het steeds, en nu vind ik aubergine hartstikke lekker en eet ik gewoon rustig grote stukken ervan zonder saus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ItisILeClerc
9 jaar geleden
wat is er nu lekkerder dan in olijfolie gebakken courgetteschijfjes?
Poet
9 jaar geleden
Heel veel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is lekkerder dan je denkt. Vooral als je dunne plakjes net een beetje bruin bakt. Heerlijk. Blokjes courgette vind ik helemaal niet lekker. Ik moet ze dan echt heel klein snijden. Het is echt uitproberen met die groentes. Dan vind je opeens iets lekkers.

Andere antwoorden (5)

Voeg groenten toe aan je favoriete gerechten. Smijt wat paprika's bij de spaghettisaus (of beter nog: maak deze helemaal zelf, inclusief verse gepureerde tomaten), leg een laagje spinazie in je lasagne, mix wat wortels door de puree. Ook omelet (tomaat/champignons) of quesillada (broccoli) of een gegrild broodje met kaas en tomaat zijn gemakkelijk aan te vullen met groenten.
Soep is een gemakkelijke manier om toch wat groenten binnen te krijgen. Maak je de soep zelf, dan bepaal je zelf welke groenten er in kunnen.
Rauwe groenten kunnen lekkerder zijn dan gekookt of gestoofd. Ze smaken zachter en de textuur is niet zo melig of glibberig. Gemakkelijk te proberen met enkele dipsausjes, zoals guacemole, tomatensalsa of kaassaus
Veel groenten met een sterke geur schrikken veel mensen af. We denken aan bloemkool, broccoli, maar ook aan spruitjes en savooikool. Het kan te wijten zijn aan je biologie dat je deze niet lust: sommige mensen worden immers geboren met een zeer sterk ontwikkelde smaakpapillen voor bitter.

Om deze groenten te eten, kook je ze best niet te lang. Ook iets zout of zuur toevoegen (balsamicoazijn, sojasaus of parmesan) verdoezelt de smaak een beetje. Sommige groenten kunnen ook gecarameliseerd worden.

Om groenten te (leren) eten, moet je zee en kans geven en niet van de eerste smaak al weer uitspuwen. Leer ook het onderscheid kennen per bereidingswijze (rauw, gekookt, gestoofd, in de wok of in een saus) en leer jezelf wat je graag eet en wat niet of minder. Over het algemeen zijn lichtjes gekookte groenten het lekkerst: ze zijn nog knapperig, hebben een aangename kleur en zitten nog vol smaak.
fremar
9 jaar geleden
wat ik doe is tussen de saus op de spaghetti kleine stukjes wortel en courgette (je mag natuurlijk zelf weten welke groente je er in doen) en dan een grote hap met de spaghetti en dan merk je er niks van ik doe het soms ook met loempia
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Net als met alles, door te oefenen. Ik heb eens ergens gelezen dat je 10 keer moet proeven voor je iets lekker vindt (geldt niet voor zuurkool, dat is na 10 keer nog niet lekker)
experimenteer eens met groenten. Ik was niet echt dol op worteltjes, maar met een snufje kaneel of wat koriander vind ik ze wel lekker. (als kind was ik ook geen goede groente eter maar toen ik zelf ging koken werd het een stuk beter
En je hoeft niet alles lekker te vinden probeer gewoon af en toe iets nieuws, of op een andere manier
anneliez
9 jaar geleden
Je ziet kinderen die moeilijke eters zijn vaak dezelfde groenten lekker vinden als hun ouders, behalve spruitjes en tuinbonen natuurlijk... en kool die je blijft ruiken jaiks blegh!!
Buiten tuinbonen vind ik alles wel lekker, denk ik.

Maar als je nou eens probeert om een soort schema op te zetten met wat je op ma eet en dan di en woe en do, heb je 4 dagen met een groente, die je kunt variëren. Als je nou bijvoorbeeld brocoli erg lekker vindt en boontjes, houd je die er een paar weken vast in het sechema en daarnaast macaroni, daar gaat van alles in ui/prei/knoflook[als je dat lekker vindt tenminste] tomaten[blik] en passata beetje gehakt champignons gebakken en je maakt een flinke pan en vriest de rest in porties in... Ideaal voor een moeilijke / lange/late dag.

Ook nasi is makelijk te maken, op basis van een kant en klaar bak wokgroenten er bij en een beetje vlees of een sateejte is wel erg lekker...[niet nodig, maar wel lekker]. Kan je ook nog een dag patat eten, die haal je om de hoek met een broodje kroket en klaar ben je... bij zo'n makkelijke maaltijd zou je een lekkere schaal tomaten/komkommersla kunnen maken, is lekker en gezond...
Onthoud een ding: probeer dingen uit en wissel af. Vind je iets niet lekker dat eet je het een tijdje niet. Dat kan ook.
Maar niet alleen maar de hele lekkere dingen op het menu zetten, want dan leer je die andere niet eten... "variëren" is het magische woord!
Doe je best! en je kunt aan iedereen verschillende recepten vragen en online zoeken natuurlijk. Pas als je het zelf gemaakt hebt, weet je of je het lekker vindt!

Eet smakelijk!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet het gewoon eten met iets wat je lekker vind er overheen ik luste helemaal geen prei ik heb er een beetje allesbinder en azijn overheen gedaan nu ben ik juist fan van prei