part-time vegetarier ook gezond voor kinderen?

Sinds kort zijn we part-time vegetariër geworden om ethische en praktische redenen. Dat wil zeggen van de 7 dagen eten we 3 dagen geen vlees. Wel ei maar ivm allergiën ook geen vis.
Kan dat kwaad voor de inwonende kinderen? ( 1 en 4 jr ) krijgen die genoeg vlees binnen als ze 4 dagen per week vlees eten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

het is juist heel gezond. Je breng variatie aan in je patroon en alle dagen vlees is geen eens nodig! Op het consultatie bureau zeggen ze dat 2x vlees al genoeg is en 1 keer ei in de week. Ook zegt het bureau dat kip dan ook nog de beste keuze is, kipfilet. Als ze verder ook nog eens af en toe iets van appelstroop op brood krijgen en goed fruit eten, is er niks aan de hand! En knakworstjes, lever worst en ham op brood is ook vlees natuurlijk!

Niet het vlees is doorslaggevend voor de voeding, ook van kinderen, maar gevarieerdheid in het eten. Juist jouw keuze maakt het eten gevarieerder . Daarmee lijkt me die combinatie gezonder dan elke dag eenzijdig vlees eten. ps Ook volledig vegetarisch kunnen kinderen heel gezond opgroeien. Daar ben ik zelf trouwens een voorbeeld van, levenslang lacto vegetarisch eten (wel kaas, melk eieren, geen vlees en vis)..overigens vnl wegens het ongezonde misbruik van hormonen en antibiotica in de bio industrie.

Er zijn genoeg alternatieven voor vlees: vegetarisch "vlees" (o.a. van Valess) is ook lekker en vervangen vlees op een prima manier. Ook bonen zijn een goed alternatief (chili sin carne bijv.). Kijk eens in de bibliotheek voor leuke kookideetjes. Eiwitten kun je uit vele producten halen. Kijk ook eens bij een reformwinkel voor tempeh, tofuh en seitan. Lekker en gezond. En als je ze regelmatig volkorenbrood met pindakaas voorzet komen ze niets tekort. Een lekker tussendoortje: yoghurtshakes: magere yoghurt met een scheutje (suikervrije) siroop en aanvullen met water. Vroeger aten mensen ook niet elke dag vlees en daar is niemand slechter van geworden, integendeel! Ik denk dat je goed bezig bent en je kinderen alleen maar goed doet! Tip: hütenkäse : als broodbeleg (kun je met van alles combineren), door de salade en als topping voor ovenschotels.

Ik eet zelf geen vlees, omdat ik dat niet zo lekker vind. Ik eet wel iedere dag veel zuivel. Er wordt heel veel onzin over vegetarisch eten uitgesproken. Pas zag ik op tv een kind die vond dat het niet goed was om vegetariër te zijn, omdat je dan pillen moest slikken. Daar namen ze niet eens de moeite om die onzinnige uitspraak te corrigeren. Dat was namelijk geen informatief programma, maar een programma waar iedereen een mening mocht geven. Zelfs in DWDD zat een keer die Jord Kelder een gewone vrouw te kleineren omdat deze haar kind geen vlees te eten gaf. Nu haat ik dat oeverloze gezwets van allerlei mensen die een mening hebben en daar anderen mee om de oren slaan. Het deel dat ik er van haat is het gebrek aan kennis waarop dat is gebaseerd. Ik heb voor mezelf even opgezocht of mijn eetgewoonten met veel zuivel en regelmatig vleesvervangende etenswaren (peulvruchten, eieren, melk en noten) wel goed zijn. Ik wist het al wel, maar het leek even leuk gevonden te worden om vegetarische eetgewoonten af te kraken. Ik eet zelden kant en klaar uit de supermarkt, omdat de meeste daarvan erg duur en veel te vet zijn. Dat neem ik alleen als ik het echt lekker vind. Veganisme is bijvoorbeeld iets heel anders dan vegetarisme. Een veganist eet helemaal geen dierlijke producten zoals zuivel. Zuivel, zoals melk en eieren is een belangrijke leverancier van eiwitten en andere voedingsstoffen die in vlees zitten. Korte samenvatting: Koop een eenvoudig kookboekje waarin staat uitgelegd wat de belangrijkste vleesvervangers zijn en de hoeveelheden. Ik heb er een waarin ook leuke recepten staan die prima zijn, zodat ik niet zelf hoef te rekenen en mezelf hoef af te vragen of ik wel genoeg/ niet te veel binnen krijg. Dat heb ik gedaan om niet meer naar al die mensen te moeten luisteren die algemene uitspraken doen terwijl ze de situatie niet eens kennen. Toegevoegd na 13 minuten: P.S.: Zoals de 1e ook al zegt. Gevarieerd eten is belangrijker. Je kunt een aantal recepten verzamelen die je lekker vind en die verantwoord zijn. Dan scheelt een hoop kopzorgen. Zelfs een aantal van de AH zijn geschikt. Daarvan kan je eventueel de kant en klare onderdelen vervangen door een verse variant er van.

Het is een heel verstandige en gezonde keuze. Een kind hoeft absoluut niet elke dag VLEES te eten, maar heeft wel elke dag een dosis eiwitten nodig. Weet je dat bijvoorbeeld witte bonen perfect vlees vervangen? Kip en kalkoen zijn overigens even voedzaam (en eigenlijk zelf beter!) dan rood vlees. In de natuur werd er ook niet elke dag een dier gevangen, dus elke dag vlees eten is eigenlijk totaal overbodig en absoluut niet nodig :) Teveel ei is wel niet zo gezond, dus geef misschien wat sojaburgers, tofu, etc. Toegevoegd na 2 minuten: IK ben trouwens ook vegetarisch opgevoed. Als klein kind kreeg ik wel vis en kip, maar ik gok dat ik rond de leeftijd van 5j ongeveer dat niet meer wilde omdat ik de diertjes zo lief vond. ;) Ben geen bleke sojascheut hoor, haha, integendeel!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100