part-time vegetarier ook gezond voor kinderen?

Sinds kort zijn we part-time vegetariër geworden om ethische en praktische redenen. Dat wil zeggen van de 7 dagen eten we 3 dagen geen vlees. Wel ei maar ivm allergiën ook geen vis.
Kan dat kwaad voor de inwonende kinderen? ( 1 en 4 jr ) krijgen die genoeg vlees binnen als ze 4 dagen per week vlees eten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

het is juist heel gezond. Je breng variatie aan in je patroon en alle dagen vlees is geen eens nodig! Op het consultatie bureau zeggen ze dat 2x vlees al genoeg is en 1 keer ei in de week. Ook zegt het bureau dat kip dan ook nog de beste keuze is, kipfilet. Als ze verder ook nog eens af en toe iets van appelstroop op brood krijgen en goed fruit eten, is er niks aan de hand! En knakworstjes, lever worst en ham op brood is ook vlees natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Niet het vlees is doorslaggevend voor de voeding, ook van kinderen, maar gevarieerdheid in het eten.
Juist jouw keuze maakt het eten gevarieerder . Daarmee lijkt me die combinatie gezonder dan elke dag eenzijdig vlees eten.

ps Ook volledig vegetarisch kunnen kinderen heel gezond opgroeien. Daar ben ik zelf trouwens een voorbeeld van, levenslang lacto vegetarisch eten (wel kaas, melk eieren, geen vlees en vis)..overigens vnl wegens het ongezonde misbruik van hormonen en antibiotica in de bio industrie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn genoeg alternatieven voor vlees: vegetarisch "vlees" (o.a. van Valess) is ook lekker en vervangen vlees op een prima manier. Ook bonen zijn een goed alternatief (chili sin carne bijv.). Kijk eens in de bibliotheek voor leuke kookideetjes. Eiwitten kun je uit vele producten halen. Kijk ook eens bij een reformwinkel voor tempeh, tofuh en seitan. Lekker en gezond. En als je ze regelmatig volkorenbrood met pindakaas voorzet komen ze niets tekort. Een lekker tussendoortje: yoghurtshakes: magere yoghurt met een scheutje (suikervrije) siroop en aanvullen met water. Vroeger aten mensen ook niet elke dag vlees en daar is niemand slechter van geworden, integendeel! Ik denk dat je goed bezig bent en je kinderen alleen maar goed doet! Tip: hütenkäse : als broodbeleg (kun je met van alles combineren), door de salade en als topping voor ovenschotels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een heel verstandige en gezonde keuze. Een kind hoeft absoluut niet elke dag VLEES te eten, maar heeft wel elke dag een dosis eiwitten nodig. Weet je dat bijvoorbeeld witte bonen perfect vlees vervangen? Kip en kalkoen zijn overigens even voedzaam (en eigenlijk zelf beter!) dan rood vlees.
In de natuur werd er ook niet elke dag een dier gevangen, dus elke dag vlees eten is eigenlijk totaal overbodig en absoluut niet nodig :)

Teveel ei is wel niet zo gezond, dus geef misschien wat sojaburgers, tofu, etc.

Toegevoegd na 2 minuten:
IK ben trouwens ook vegetarisch opgevoed. Als klein kind kreeg ik wel vis en kip, maar ik gok dat ik rond de leeftijd van 5j ongeveer dat niet meer wilde omdat ik de diertjes zo lief vond. ;)

Ben geen bleke sojascheut hoor, haha, integendeel!