Waarom is een voedingssupplement geen vervanger voor echt voedsel?

100 mg vitamine C uit een supplement is toch gewoon hetzelfde als 100 mg vitamine C uit voedsel? Lijkt me sterk dat het een heel andere samenstelling heeft..Vitamine is vitamine toch? Ziet je lichaam daar verschil in? De vitamines die worden opgenomen blijven toch echt vitamine C..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

In veel gevallen worden stoffen beter opgenomen in bepaalde combinaties. De chemische samenstelling van vitamine C is dan wel hetzelfde, maar met stofje X neem je het makkelijk op, met stofje Y moeilijker, enzovoorts.
Een supplement is daarnaast per definitie geen vervanger voor echt voedsel, omdat je dan elk onderdeel van je voedsel zou moeten vervangen: de vitamines, de mineralen, de vetten, de eiwitten, de koolhydraten, de vezels, noem maar op, en dit alles in de juiste dosering, frequentie en combinatie.
De naam zegt het al: een supplement is een supplement, iets extra's (dat doorgaans niet eens nodig is maar soms wel handig kan zijn) en niet 'the real thing'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Supplementen bevatten vitaminen en mineralen wat ook voedsel kan bevatten. Belangrijk bij deze supplementen zijn de verbindingen. Sommige zijn goed andere ronduit slecht en worden niet zo goed opgenomen. Een potje vitaminepillen van het kruidvat eigen merk zal je lichaam niet zo heel veel van opnemen. Andere merken kunnen wel een steuntje in de rug zijn.

Maar een supplement bevat geen eiwitten, koolhydraten of vetten die zogenaamde macronutriënten. Die heb je nodig voor je lichaam om te overleven. Dat gaat niet met alleen een vitaminepil van 1 calorie.

Ook belangrijk zijn de enzymen in voedsel om de vitamine en mineralen om te zetten. Iets wat heel veel supplementen niet bevatten.