Word je zieker van méér bedorven voedsel dan van een enkel hapje?

Als je iets eet wat bedorven is, of aan de rottige kant begint te raken. Heb je dan evenveel kans op voedselvergiftiging als je een klein hapje neemt of als je er meer van eet? En is de intensiteit van een eventuele uiting ook heviger?

Of maakt het niet uit hoeveel je ervan gegeten hebt, en hoeveel bacterieen/schimmels je binnengekregen hebt voor het effect?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.8K
Ritsuka
9 jaar geleden
Dar merk je toch wel als iets bedorven is? Dan eet je toch niet door?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka: als je de kip niet goed doorbakken hebt ZIE je dat echt niet hoor. De vraag gaat er dus om: stel dat de kip niet doorbakken is, word je dan zieker als je er een hapje van proeft of als je twee borden leeg hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat de kans DAT je ziek wordt groter is maar niet dat je zieker wordt ALS je ziek wordt bij weinig of bij veel.
Ritsuka
9 jaar geleden
als kip niet doorbakken is, is deze nog roze, dat kun je wel zien.
en mijn opmerking gaat om bedorven, dat is wat anders. dan smaakt het ook echt bedorven meestal (zure melk etc)
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Nou ik heb eens bijna een hele beker melk opgedronken voordat ik door had dat zij zuur was. Ik was zo gulzig aan het klokken...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kruiden kunnen een hoop verbloemen en zeker in eenpansgerechten kan er best een bedorven ingredient in zitten zonder dat het direct opvalt. Daarbij was mijn vraag ook meer hypothetisch.

Het beste antwoord

Als iets bedorven is heb je met één hapje ook kans op een voedselvergiftiging/voedselinfectie, maar als je afweer sterk genoeg is het mogelijk dat dat ene hapje niets uitmaakt. Hoe sterk iets bedorven is telt ook mee, iets wat nog maar de eerste tekenen van bederf laat zien heeft minder bacteriën/toxines dan iets dat al flink bedorven is. Niet dat het dan nog zou eten, het is maar ter verduidelijking.
Dus, één hapje kan al genoeg zijn voor een vergiftiging/infectie, maar hoe meer je er van eet, hoe groter de kans op een infectie/vergiftiging, want je krijgt per hap enorm veel bacteriën binnen.

De intensiteit is niet per definitie heviger, je zult niet per x bacteriën een graad meer koorts krijgen, om maar een voorbeeld te geven. Koorts, braken, diaree, e.d. zijn de reacties van het lichaam om de indringers weer buiten te krijgen. De ene mens reageert heviger, dus met meer koorts, e.d., dan een andere, maar dat heeft meer te maken met het afweersysteem. De duur van de ziekte kan eventueel wel langer duren als er meer bacteriën zijn opgenomen in het systeem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Ja, bij elk probleem spreekt de dosering mee.
Arsenicum is vergiftig, maar een paar atomen echt niet.
Koolmonoxide is vergiftig, maar een paar moleculen echt niet.
Een enorme klap met een hamer op je schedel is dodelijk, maar een klein tikje niet.