Hoe houd ik het korstje van mijn brood knapperig?

Ik bak mijn brood in een broodbakmachine. Versgebakken brood heeft zo'n heerlijk knapperig korstje. Niet hard, maar wel knapperig.

Als ik mijn brood heb aangesneden en het overgebleven brood "gewoon" ergens neerleg, droogt het brood uit. De eerstvolgende boterham is dan niet lekker. De broodkorst blijft dan wel knapperig.

Als ik mijn brood in een broodzak doe, droogt het brood niet uit. De eerstvolgende boterham kan ik dan gewoon afsnijden en eten. Maar dan verliest het korstje zijn mooie knapperigheid.

Hoe kan ik mijn brood bewaren, zodanig dat het niet uitdroogt, en het korstje zijn knapperigheid behoudt?

6 jaar geleden
11.5K

Antwoorden (3)

Broden met een knapperige korst kun je het best in een broodtrommel of papieren zak bewaren. De korst blijft dan lekker knapperig, dat is wel zo lekker!

Bron: http://www.handigebaktips.nl/zelfgebakken-brood-bewaren/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verklaring
Als je brood in een broodzak doet, droogt het brood inderdaad niet uit. Maar de korst verliest zijn knapperigheid als water in de korst kruipt. Dat gebeurt niet als het brood uitdroogt door het gewoon te laten liggen (Journal of Agricultural and Food Chemistry).

Je kunt zo de korst knapperig houden:

Brood bewaren in papieren zak op niet al te warme plaats.
Voor het snijden heel vluchtig met de hand er wat waterspetters over strooien (niet onder de kraan houden).
Dan vlak voor gebruik even ronddraaien boven een gasvlam van het fornuis.
Dan pas snijden.

Als je nog ergens een elektrische verfstripper hebt liggen: op ongeveer 1 cm afstand van het brood dat je gaat afsnijden hiermee behandelen.
SimonV
6 jaar geleden
In Frankrijk kreeg ik de tip om het brood in een theedoek te verpakken. Dat helpt inderdaad om het zeker een dag nog knapperig te houden