hoe kan het dat je in anderhalve week opeens 3,1 kg aankomt?

Hoi,
ik heb een eetstoornis en ben daarvoor onder behandeling. Ik word 2 keer per 3 weken gewogen, en ik heb ondergewicht. Ik dronk altijd water voor de controle's, maar ik ben daar laatst mee gestopt. Ik dronk dan 3 liter, en als ik die 3 liter eraf trok woog ik 39,2 kg (dus met water drinken 42,2). Toen ik laatst gewogen werd zonder water drinken, woog ik opeens 42,5 kg. ik vind dit heel raar, want dat is veeel meer dan anderhalve week daarvoor, terwijl ik echt niet zoveel heb gegeten per dag. Ik denk ongeveer 300 tot 500 kcal. Weet iemand hoe dit kan komen? Mijn behandelaar zat wel een beetje te prutsen met de weegschaal en drukte wat onbekende knopjes in, maar ik zou niet weten wat het daarmee te maken kan hebben. Want het zou kunnen dat hij een andere gewichtseenheid heeft ingevuld, maar er zijn voor zover ik weet geen gewichtseenheden die zo weinig verschil hebben toch? Als jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel. Hopelijk heeft iemand een idee wat het kan zijn!
Groetjes.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als jouw lichaam gedurende lange tijd voedingsstoffen tekort komt ontstaat overal afbraak van, en schade aan weefsels.
Zodra jij gedwongen wordt om weer fatsoenlijk wat calorieën en bouwstoffen binnen te krijgen, beginnen al die weefsels weer te groeien.
Met name je spieren zullen weer in massa toenoemen, en dat merk je vrij snel aan je gewicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt helemaal.
Ik heb zelfs een tijdje in een rolstoel gezeten omdat ik geen spierweefsel meer in mijn benen had.Je lichaam gaat spierweefsel verbranden als je niet eet en dus geen vetweefsel meer hebt.
En nu kan ik weer lopen.
Mijn lichaam heeft weer spierweefsel opgebouwd.
+Plus voor je antwoord,want dat is gewoon ook de reden van de gewichtstoename.

Andere antwoorden (2)

Misschien had je ervoor heel veel gegeten, of misschien had je wel zwaardere kleren aan (riem horloge etc.) het kan ook gewoon aan de weegschaal liggen, die zijn allemaal anders
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooh,dit is zo herkenbaar voor mij!
Ik heb ook een eetstoornis(Anorexia Nervosa)en ondergewicht.
De 1e keer toen ik was opgenomen woog ik 33 kilo en ik moest toen verplicht 5 kilo aankomen in 2 weken.
Ik kreeg toen( ook verplicht) sondevoeding en moest er ook nog gewoon bij eten,3 x per dag!
Ik kwam toen 3 kilo aan de eerste week en ik was doodongelukkig,woedend en verdrietig.
Ik heb zelfs die pomp nog geprobeerd uit te zetten..
Maar de reden dat je snel aankomt is logisch,als je jezelf uithongert zoals wij gedaan hebben en je gaat weer eten dan gaat je lichaam opslaan om zoveel mogelijk binnen te krijgen.
Ik herken trouwens ook dat van die knopjes op de weegschaal,daar zaten ze bij mij ook mee te klieren.
Oh,wat haatte ik dat wekelijkse wegen.
Nu heb ik de weegschaal thuis in de kast gezet.
Ik wil beter worden en eten en aankomen hoort daar bij.
Ik zal altijd wel heel dun blijven,maar ik moet wel een leefbaar gewicht hebben en dat moet ook jouw doel worden.
Sterkte hoor,ik weet wat je voelt en doormaakt!