15 jaar, 1,78 m, 66,5 kg, in 2,5 maand 20 kg afgevallen. Ik wil meer afvallen maar dat mag niet! Afvallen is een obsessie voor mij, dat wil ik niet!

Wat moet ik doen?! Ik ben 15 jaar, ben 1,78 m en weeg nu 65,6 kg(goed gewicht dus). Ik woog 2,5 maand geleden 85,4 kg. Ik ben dus bijna 20 kg afgevallen. Ik heb een vriendin in een anorexiakliniek en ik was niet van plan haar achterna te gaan dus ging toen ik nog te zwaar was naar de dietiste. Maar nu ik zo snel ben afgevallen (ik volg het dieet gewoon: ’s ochtends 2 boterhammen, tussendoor fruit, ’s middags 3 boterhammen, tussendoor fruit, ’s avonds gewoon eten, voor het naar bed gaan ontbijtkoek met melk) wil ze dat ik meer ga eten (1 boterham + 1 stuk fruit extra per dag) om een beetje te stabiliseren (ik val nog steeds snel af) maar dat wil ik niet. Als ik onder de 65 kom, gaat ze me mailen voor extra tips om meer aan te komen. Ik vind mezelf nog steeds te dik. Ik ben dagen bezig met calorieen tellen, lig nachten wakker, sla soms een stuk fruit over omdat ik toch niet gesport heb vandaag, raak in paniek als ik teveel of te vet eet, en steek dan een vinger in mijn keel (niet dagelijks). Ik wil afvallen maar dat mag dus niet meer. Ik volg toch gewoon een goed dieet? Ik eet toch genoeg? Ik wil niet meer eten dan mijn dieet, echt niet meer! Ik kan geen balans meer vinden! Er moet echt nog een paar kilo af! Maar ik wil niet liegen tegen mijn moeder en de dietiste. Wat moet ik doen? Ik wil ook geen anorexia patiënt worden, dat lijkt me zo erg! Afvallen is een obsessie voor me geworden, en dat wil ik niet! help me alsjeblieft!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (8)

Ik kan me voorstellen dat het stimuleert als je in zo'n korte tijd 20 kilo bent kwijt geraakt. Je wordt er gezonder van en voelt je waarschijnlijk beter dan met het overgewicht. Hou dat zo zou ik zeggen want met jouw lengte en leeftijd is dit een prima gewicht.

Je sport erbij en ook dat is goed. Een goed gewicht heb je eigenlijk alleen maar iets aan als de rest ook gezond is, want dan kun je er optimaal van genieten.

Nou ben jij 15 en overleef je het wel als je iets teveel/te weinig eet. Ik ben 46 en dan moet je een beetje opletten.

Geniet van je goede gewicht en van je goede gezondheid, maar geniet ook van lekker eten. Dat heb je namelijk nodig voor de energie om leuke dingen te doen.

En als het echt te gek wordt met de ideeën over afvallen, praat er dan eerlijk met je moeder of desnoods een huisarts over, want het zou superzonde zijn als je je vriendin achterna zou gaan. Dat je je dat al realiseert is een eerste stap op de goede weg!

Veel gezondheid!
13 jaar geleden
Er moet helemaal niet nog een paar kilo af.
Je bent heel erg snel heel erg veel afgevallen, nu zal je lijf even rust moeten nemen (anders val je trouwens ook niet maar af, want dan gaat je lijf in een soort 'spaarstand' waardoor wat je nu eet veel effectiever gebruikt gaat worden).
Overleg met je diëtiste en vertel haar van je gevoelens. Zeg ook dat je eigenlijk nog wat wilt afvallen, en vraag of dat verstandig is en zo ja, hoe je dat zou kunnen bereiken, over een tijdje.
Fruit moet je niet laten staan, en je vinger in je keel steken, ach, je weet zelf wel dat dat heel dom is.
Als je gewicht zo'n obsessie voor je blijft, heb je eerder hulp nodig voor je hoofd dan voor je lijn, juist om te voorkomen dat je straks bij je vriendin zit.
Zet 'm op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord. je krijgt 'n duimpje . Maar 'n dietiste heeft geleerd hoe je af moet vallen , en niet zozeer wat goed voor je is .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Andersom, yann1. Een diëtiste heeft geleerd wat goed voor je is, mensen helpen met afvallen is maar een héél klein deel van haar werk.
Je moet over je angst heel duidelijk zijn, zowel tegen je diëtiste, als tegen je moeder. Iemand moet je helpen om de normale houding tegenover eten te hervinden. Nu ben je nog steeds niet te laat om gezond gedrag te vertonen.
Jezelf te dik vinden, terwijl dat niet waar is, is een obsessie, die doorbroken moet worden.

Ik vind je dapper, dat je hier om hulp vraagt, maar wij zijn niet de mensen die je kunnen helpen. We zijn wel de mensen, die je kunnen wijzen naar hulp in je eigen omgeving. Die is er echt. Als je het zelf niet kunt vinden, kunnen mensen die van je houden je helpen.

Bedenk wel, dat als je doorslaat naar de verkeerde kant er zowel voor jou, als ook voor de mensen die van je houden (je moeder) een lijdensweg aankomt. Stop dit gevoel en deze verkeerde instelling, zoek nu hulp. Bij de lengte en het gewicht dat je nu opgeeft ben je prachtig in verhouding. Iedere kilo meer die je er af wilt hebben, zal je minder mooi maken.

Calorieën tellen hoef je pas op mijn leeftijd te doen. Als je 70 jaar bent, dan gaat het lichaam pas vet verzamelen. Maar jij bent sportief en jong en prachtig in balans. Houd je geest en je lichaam gezond en houd op met tellen.
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Super antwoord met goed advies, dikke plus.
snel afvallen is beslist niet gezond, en wil dan ook niet eens weten hoe je dit hebt weten te bereiken.

praat met je huisarts want dit neigt heel sterk naar een eetstoornis (anorexia)

niets doen zal je grotere en heel andere problemen bezorgen die niet makkelijk te overwinnen zijn en zelfs blijvende schade kunnen aanrichten (zowel lichamelijk als geestelijk)

beter voor jezelf zorgen dus en actie ondernemen!!!

Als je de volgende verschijnselen bij jezelf of bij iemand anders herkent, dan kan het zijn dat er sprake is van anorexia:

* Extreem weinig wegen en jezelf toch te dik vinden.
* Als je niet eet, voel je je sterk.
* Verbergen dat je niet eet. Bijvoorbeeld door steeds uitvluchten te bedenken om maar niet met anderen te eten.
* Na het eten alles uitbraken. Je zorgt dat anderen niet merken dat je hebt overgegeven.
* Overmatig sporten. Niet omdat het leuk is, maar om af te vallen.
* Laxeermiddelen gebruiken om voedsel zo snel mogelijk weer kwijt te raken.
* Meerdere keren per dag op de weegschaal staan.
* Je schamen voor anderen als je iets eet.
* In paniek raken als je ook maar iets aankomt.
* Sterk vermageren, maar dat verbergen met ruimzittende kleding.
* De hele dag letterlijk bezig zijn met afvallen en jezelf wijsmaken dat er niets aan de hand is.
* Uren in de keuken staan om voor anderen te koken, maar eet zelf geen hap eten.

Emotionele gevolgen

* Emoties vervlakken of worden juist heel hevig.
* Concentratieproblemen en moeite om dingen te onthouden.
* Depressies en angsten.
* Zowel je dagelijkse routine als je humeur worden bepaald door gedachten over eten, gewicht en uiterlijk.
* Omdat het niet lukt de controle over het eten te bewaren raakt je gevoel voor eigenwaarde steeds meer aangetast.
* Je gedachten over je lichaam wijken steeds meer af van de realiteit.

(dit is nog maar een klein rijtje van de lijst... zie link bron)

heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe moeilijk het ook is, je zult toch iets meer moeten eten.
Je bent keigoed bezig geweest, je hebt flink veel gewicht verloren en je moet nu stabiliseren. Niet aankomen, maar gelijk blijven.

Dat je het gevoel hebt dat je te dik bent met dit gewicht, dat je je vinger in je keel steekt, dat je zoveel bezig bent met je gewicht lijken op tekenen van anorexia. Ik denk dat je hier wel hulp voor moet gaan zoeken als je niet wilt dat het echte anorexia wordt. Nu kun je nog iets voorkomen, straks zit je er in...

Heel veel sterkte! Je kunt keihard vechten, dat heb je bewezen met het afvallen van 20 kilo. Nu moet je nog vechten om jezelf te accepteren en dat zal je vast gaan lukken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HELE goeie vraag ! 'n meisje is op haar mooist als ze niet meer kilo's weegt dan het getal boven de meter ( dus na de komma) MINUS 15 . In jouw geval kom je dan uit op 163. MAAR ! Maar je huidige gewicht is al prima ! De fout die iedereen maakt is : gaan lijnen als ze te dik zijn. Dan is je huid al uitgezet etc. MEN MOET GAAN LIJNEN ALS JE OP JE IDEALE GEWICHT BENT . En het is helemaal niet erg als je 'n kilo'tje meer weegt. Maar jouw ouders zullen daar zeker anders over denken . Die zien liever 'n kind waar meer vlees aan zit. Mijn diverse schoonouders konden me wel wurgen . Ze zullen naderhand wel ingezien hebben dat mijn invloed juist was . 'n slank mens of dier leeft langer en prettiger dan die volgevreten types.Mijn vorige hond is ca. 30 % ouder geworden dan hetgeen normaal is voor het ras .En de huidige is ook al ruim over het gemiddelde heen . En hij vindt me evengoed nog lief !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, wat fout! Vertel je nou echt een meisje met een afslankobsessie dat ze moet lijnen als ze al op gewicht is? En hoe kom je aan die idiote berekening van ideaal gewicht, zijn werkelijk álle inzichten over gezond gewicht aan jou voorbijgegaan? En wat je diverse schoonouders betreft: ik wíl niet eens weten wat voor schadelijke invloed jij had op je ex-partners als ze onder jouw invloed genoeg vermagerden om ouders zo ongerust te maken. Ze zullen je heus niet allemaal hebben willen wurgen omdat hun dochter zoveel mooier en gezonder werd. Dit antwoord is gewoon gevaarlijk. Als dit meisje blijft lijnen, zeker in dit krankzinnige tempo, kan dat haar dood betekenen. Haar ontwikkeling kan gestuit worden. Ze kan nu haar kans kwijtraken om óóit in haar leven nog moeder te worden. En jij moedigt dat aan? Gebruikt termen als 'volgevreten types'? Heb je énig idee hoe dat aankomt bij een 15-jarige met een beginnende eetstoornis??? Vette -1 van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit me aan bij de vorige reaktie -1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
163 kilo adviseren is bepaald geen lijnadvies ;p
En gezien wat de vraagsteller zelf aan aangeeft is adviseren om te gaan lijnen compleet fout.
Kimath
13 jaar geleden
Nee, een meisje is op haar mooist als ze zich goed voelt en lekker in haar vel zit. Je geeft nogal rare tips vind ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drie van mijn vriendinnen waren danseressen,waarvan 1 wereldberoemd. In die wereld zijn alle meisjes prachtig slank en gezond , anders hou je dat werk niet vol. Ballerina's hebben een van de zwaarste beroepen . Alleen als je kerngezond bent kan je het uitoefenen.Het belangrijkste aspect van "verstand" is het KUNNEN maken van afwegingen. 'n diploma is het bewijs dat je op de dag van het examen nog wist wat je geleerd had. Daar ligt het accent op geheugen. Kijk 'ns wat iedereen die ergens aan de touwtjes trekt er van maakt . In REGERINGEN ,FINANCIELE INSTELLINGEN ,voetbaltrainers, winkelketens ( It's ) ,moet ik nog even doorgaan ?De eigenaar/oprichter van 'n grote bekende Nederlandse winkelketen was als jongeling bokser. Onthoud dus : maak de juiste afwegingen en lees mijn antwoord goed. Het sluit aan bij hetgeen haar dietiste zegt. Niet zo betweterig doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Betweterig? Nee, geschokt dat je zúlk advies geeft bij déze vraag. Je hoeft niet nog even door te gaan, dat zou alleen nodig zijn als al dat geklets over regeringen en financiële instellingen ergens op zou slaan in combinatie met deze vraag.
Kimath
13 jaar geleden
De vraagsteller is momenteel geobsedeerd door eten en afvallen en calorieën tellen. Dit advies is voor haar nu niet goed. Ze moet eerst zorgen dat ze zich beter in haar vel voelt, en weer kan leren genieten van eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Suzyq , ik probeerde op 'n nette manier aan je verstand te brengen dat het maken van afwegingen en de juiste keuzes maken NIET jouw sterkste kant is . Zei ik euphemistisch .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ik probeer jou op een nette manier aan je verstand te brengen dat een meisje met een afslankobsessie, zo te lezen zelfs beginnende eetstoornis, vertellen dat ze moet lijnen terwijl ze al op gewicht is, wel het stomste en wreedste is wat je kunt doen. Zei ik zonder 'eufemismen' nodig te hebben.
'

lieve mensen.

ik ben nu ingelogd op een ander account,want ik kan niet op mijn eigen vragen reageren.

Heel erg bedankt voor al jullie steunende reacties. Heel erg bedankt. Ik nog steeds niet wat ik moet doen. Ik heb al aan de dietiste gevraagd of ik meer mocht afvallen, maar dat vond ze nog geen goed idee. eerst stabiliseren, en dan heel misschien nog een kilootje eraf. Ik vind het op zich niet zo heel verschrikkelijk erg om op dit gewicht te moeten blijven, maar ik wil écht niet meer gaan eten, ik ben gewoon ZO bang dat ik daardoor gelijk heel erg ga aankomen...

Ik ben vandaag ook 'ziek' thuis. Ik ben de hele tijd moe en ik heb vanochtend gewoon 2 boterhammen op, voorderest alleen een appel. Ik wil niet meer, want ik fiets niet naar school vandaag (ik beweeg vandaag dus niet, en normaal fiets ik 20 km)

Ik weet niet of ik het ga vertellen.. misschien nog een paar kilootjes en dan normaal eten? dat ben ik van plan, maar ik ben bang dat ik dat niet meer kan. dat ik te ver ga...

blijf ALSJEBLIEFT reageren, dat steunt me enorm!

liefs.

'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry ,maar met hetgeen jij nu eet ,kan je onmogelijk 20 kg zijn afgevallen ,op 2en een halve maand , en zeker niet met het gewicht dat je daarvoor had Moest je daarvoor 130 kg geweest zijn ,dan kon je er 15kwijt op die tijd . Meisje ,ik weet niet wat je bedoeling is van dit te schrijven ,maar waar is het in geen geval !!!!!