Neem ik teveel vitaminen? (zie extra uitleg)

Ik heb onlangs vitaminen gekocht en vraag me af of ik niet teveel neem zoals bijvoorbeeld de hoeveelheid vitamine E.
Ik hoorde onlangs ook dat deze in vet oplosbare vitamine zich opstapelt in je lichaam wanneer je er teveel van inneemt.

Wie kan hier wat meer over toelichten?
Alle uitleg welkom, ook over andere vitamines.

Ik ben een man, 22 jaar oud
niet-roker
BMI: 20
Geen ziektes, niet in behandeling bij arts
Ik eet gevarieerd en elke dag paar stukken fruit

SILICA COMPLEX
1 tablet bevat: % ADH*
Calcium 200mg (25%*)
Magnesium 150mg (40%*)
Zink 15mg (100%*)
Betaine Hydrochloride 50mg **
Boor 1.6mg **
(Akker) Paardenstaart Extract 500mg ** (Equisetum arvense) (aerial) (Gestandaardiseerd op 7% Silica)

SELENIUM A,C, E
1.Vitamine A 300µg RE (1000 I.U.) (38% ADH)
2. Bètacaroteen 0.3mg
3. Vitamine E 30mg α-TE (45 I.U.) (250% ADH)
4. Vitamine C 90mg (113% ADH)
5. Selenium 100µg (182% ADH)

VITAMINE E 1000mg
1 capsule bevat: % ADH*
Vitamine E 671mg α-TE (1000 I.E.) 5592%

OMEGA 3 VISOLIE
1 capsule bevat:
Visolie 1000mg
Visolie bevat de volgende vetzuren:
Eicosapentaanzuur (EPA) 300mg
Docosahexaanzuur (DHA) 2000mg
Totaal aanwezige Omega-3 vetzuren 500mg
Vitamine E 2mg α-TE (3 I.E.) (17% ADH)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
waarom die extra 1000mg vit E ?
Cryofiel
10 jaar geleden
Waarom überhaupt vitaminen slikken, en waarom dan zo enorm veel? Je derde alinea leidt mij tot de conclusie dat jij een toonbeeld bent van iemand die geen vitaminetekort heeft.

Het beste antwoord

Voedingssupplementen in Nederland vallen onder de warenwet. Wat niet wil zeggen dat je ze overvloedig in kunt nemen. Als je gezond eet, dan heb je dit eigenlijk helemaal niet nodig, neem het alleen na een fast food maaltijd, of op dagen dat je eenzijdig eet, verder heb je het echt niet nodig, tenzij door een arts geadviseerd.
Overigens is een paar dagen slecht eten, geen enkel probleem. Als je een reden hebt om dit te slikken, bespreek dan eens met je huisarts of je je klacht niet beter op een andere manier op kan lossen, gebruik vitaminepreparaten alleen als het nodig is.
Vitamine A, D, E en K zijn in vet oplosbaar de rest in water. Niet alleen de in vet oplosbare vitamines kunnen bij overdosering schadelijk zijn, maar ook de in water oplosbare, bijv voor je lever. De maximale veilige dosis vitamine E ligt op 300 milligram voor een volwassen persoon, dat is ruim boven de aanbevolen hoeveelheid. Je hoeft je dus geen zorgen te maken hierover.

Toegevoegd na 27 minuten:
Na de reactie van Jack, raad ik je toch aan dit te overleggen met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
van E neemt ie meer dan 300 mg VITAMINE E 1000mg
1 capsule bevat: % ADH*
Vitamine E 671mg α-TE (1000 I.E.) 5592%
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt Jack.

Andere antwoorden (1)

Zoals je zelf schrijft eet je gezond en eet je het nodige fruit,dus zijn extra vitamines totaal zinloos en sommige gevaarlijk(meer dan 100%van de nodige dagelijkse dosis):Bij vitamines is het verleidelijk om wat extra te nemen. Vaak wordt gedacht 'baat het niet, dan schaadt het niet'. Dat is niet zo. Sommige vitamines kunnen in hoge dosis wel schadelijk zijn. De vetoplosbare vitaminen (A, D, E, K) dienen beperkt te blijven. Ze worden immers in het lichaamsvet gestockeerd en kunnen zo een overdosis veroorzaken.

http://www.goedgevoel.be/gg/nl/786/Vitamine-B/article/detail/428353/2008/09/25/Teveel-vitamines-kunnen-schaden.dhtml
fremar
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Handig ezelsbruggetje, Caat! Overigens is dat uitplassen wel weer een nodeloze belasting van de nieren. Die moeten het filterwerk doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Handig! Die ga ik onthouden CaatPeeters!