Als producten over de datum zijn, maar nog prima ruiken en smaken, zijn deze dan nog steeds veilig te gebruiken?

Ik doel met name op producten die beperkt houdbaar zijn, zoals vis, vleeswaren en zuivel bijvoorbeeld.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Yoghurt en melk kun je over de datum vaak nog prima gebruiken, als je het goed bewaard hebt en het ziet en ruikt er nog goed uit. Proef een klein beetje, en als het goed smaakt kun je het nog wel gebruiken.

Vlees en vis zou ik niet riskeren, dat word snel slecht en dat merk je niet zo snel, dan lijkt het nog goed, maar word je er toch ziek van.

Toegevoegd na 24 seconden:
Dingen als rijst en pasta zijn jaren na datum vaak nog goed te gebruiken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Veel producten die over datum zijn kun je nog prima eten, maar niet alle. Er zijn twee soorten houdbaarheidsdata, de TGT en THT-datum. Dit zorgt vaak voor verwarring, waardoor mensen onnodig veel producten weggooien.

De ‘te gebruiken tot’-datum (TGT) geeft aan tot aan welke datum het voedsel veilig gebruikt mag worden. Het staat op producten die kort houdbaar zijn, zoals vis, vlees en zuivelproducten. Vis en vlees(waren) die over datum zijn, kun je beter niet meer eten. Kijk, ruik en proef een beetje om te bepalen of het melkproduct nog goed is.

De 'ten minste houdbaar tot'-datum (THT) geeft aan dat de fabrikant garandeert dat het product van goede kwaliteit is tot tenminste deze datum. Het product is ook na die datum meestal nog goed. Sterker nog, sommige producten zijn nog jaren na de THT- datum goed te eten, zoals groenten en sauzen in glas of blik, frisdranken, droge rijst en pasta. Het is dus niet zo dat het product na die datum direct bedorven is. Wel kunnen bijvoorbeeld kleur, geur, smaak en knapperigheid wat achteruitgaan, zodat ze niet meer helemaal aan de kwaliteitseisen van de fabrikant voldoen. Kijk, ruik en proef een beetje als je twijfelt of het product nog goed is.
Ritsuka
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb begrepen dat alle droge voedingsmiddelen zoals koffie, thee, peulvruchten, en granen nog heel lang houdbaar zijn. Hooguit gaan inderdaad de smaak en hoe het ruikt iets achteruit, maar erg is dat niet. Plus voor het antwoord verder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik merk alleen vis met braille verder niets, ik ruik alleen aan het product en dat gaat eigenlijk altijd goed. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En stel dat een product nog niet over de TGT datum is, maar bijv. wel al langer is geopend en nog steeds goed ruikt en smaakt, geld dit dan ook?
Ritsuka
9 jaar geleden
Klopt, eigenlijk alle droge dingen. @99cent: zodra ren product geopend is, telt de THT en TGT niet meer. Meestal staat er op de verpakking dat het nog een paar dagen houdbaar is na opening, als je het in de koelkast bewaard.
Zoals ik eerder al zei, het ligt er aan wat voor product het is, melk en yoghurt gebruik ik gewoon, vlees neem ik geen risico mee, in verband met bacterien en toxines. Die zie of ruik je meestal niet.