Waarom zijn de tomaten niet goedkoper?

Toen de boycot begon dacht ik dat ik binnenkort wel tomaten kon kopen voor 50 cent per kilo of zo. Maar het goedkoopste wat ik gezien heb is een euro per kilo.
Waarom zijn ze in de winkel / op de markt niet goedkoper?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier zijn ze echter al geregeld in de aanbieding geweest, zoals bv. een extra weekend aanbieding. Dit geldt echter wel voor de normalere soorten tomaten. Ik denk dat dit ook aan je plaatselijke supermarkt ligt. De prijzen van groenten en/of fruit wisselen meestal ook per dag. Dit omdat je supermarkt ook afhankelijk is van de veilingsprijs.

Het beste antwoord

Er zijn tussen supermarkten en andere afnemers prijsafspraken (legale) gemaakt, dit is voor de boeren prettig omdat zij altijd weten wat je zullen verdienen, en voor de supermarkten omdat zij altijd weten wat ze moeten betalen.

Zo ook voor tomaten.

Het vreemde is echter dat er nu veel tomaten over zouden moeten zijn, en waarschijnlijk heb je recent op het nieuws gezien dat er op de veiling 10 cent per kilo tomaten werd betaald, terwijl de kostprijs 60 cent per kilo is.
Dus de prijs is wel degelijk gedaald op de veiling, echter rekenen de supermarkten af volgens de afspraken die ze hebben gemaakt en berekenen ze deze prijzen ook door aan de consument.

Er zou nu, bij gedaalde vraag en gelijkblijvend of zelfs groeiend aanbod ivm het huidige seizoen, een enorm overschot aan tomaten moeten zijn, en dus een hele lage prijs. Maar ik vrees dat bovenstaande antwoord correct is: deze tomaten worden doorgedraaid/vernietigd en dienen als veevoer.

Dit is spijtig, want ik zou best een kistje of wat tomaten willen kopen voor een lage prijs en zelf tomatensaus etc. maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat tomaten in broeikassen groeien en het behoorlijk veel geld kost om die broeikassen te plaatsen en te onderhouden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
En wat dacht je van het planten, het bemesten, bewateren, plukken, verpakken, vervoeren, veilen, vervoeren, in de winkel uitstallen, afrekenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat snap ik ook wel. Maar dat is altijd zo. Ik dacht dat dit jaar de tomaten goedkoper zouden zijn dan andere jaren.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
als het verpakken, vervoeren, veilen, vervoeren, in de winkel uitstallen, afrekenen meer kost dan wat de consument ervoor geeft, is het beter om ze door te draaien, anders leg je er als producent op toe
De prijs wordt kunstmatig hoog gehouden door veel tomaten door te draaien die voor de russische export bedoeld waren, nu is de discussie om die tomaten niet door te draaien maar te schenken aan de voedselbank, want het is natuurlijk te zot voor woorden om prima groente en fruit weg te gooien omwille van de prijs....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het principe vraag/aanbod speelt niet bij de landbouw, en dat heeft voor een deel ook te maken met het Europese subsidiesysteem.het is bv. te gek dat als er een slechte oogst is, de prijs van de groenten omhoog gaat maar als er dan een goede oogst is, de prijs van de groenten nauwelijks zakt.
Het vernietigen van groenten om de prijs op peil te houden kan in bepaalde gevallen (zoals boycot) leiden tot Europese subsidies. Europa geeft dan geld om de boeren te compenseren voor de verminderde afzetmarkt.
Ook andere omstandigheden spelen mee in subsidies. Zo kregen Belgische boeren een aantal jaren terug subsidies omdat ze door weersomstandigheden hun mais niet konden oogsten. . Nadien zag je de boeren toch oogsten, en het mais werd buiten de markt om verkocht.
Ondanks het subsidiesysteem zouden er veel boeren een ontoereikend inkomen hebben.
Aan de bron van dit alles ligt de schaalvergroting die boeren is opgelegd. Vroeger had je keuterboertjes die enkele koeien hadden en wat groenten, en hiermee hun boterham verdienden. De schaalvergroting dwingt boeren in een bepaalde richting: groenten, fruit, vee.... Dat maakt dat je, als er iets gebeurd met datgene dat je kweekt, in de problemen komt.
Plus verarmt dit ook de grond, zodat deze steeds minder opbrengt en er steeds meer kunstgrepen nodig zijn om dingen te laten gedijen. Het leidt ook tot bijverschijnselen, zoals de mestoverschotten bij veeboeren of aandoeningen bij dieren, die m.i. voor een stuk te maken hebben met de massateelt.
In België zie je met opkomen van de Boerenmarkten een manier waarop boeren, zoals vroeger, opnieuw hun waren aan de man kunnen brengen om een kleinschalige manier. Je kan er bij één boer zowel eieren, melk als groenten/fruit kopen. Sommigen onder hen stapten dus uit het systeem en verdienen via rechtstreekse verkoop hun maandelijks loon. In vele gevallen gaat het over bioboeren, maar er zijn ook andere. En de prijzen zijn er vaak een stuk lager dan in supermarkten, omdat er geen tussenpersonen zijn die ook hun deel van de koek willen.

Toegevoegd na 1 minuut:
correctie van de eerste zin : vraag aanbod speelt wel, maar niet volledig, mede door allerlei ingrepen. "niet" is te kort door de bocht.