Hoeveel scheppen koffie per kop (dus geen kopje) koffie?

Voor de Senseo en Nespresso gebruikers vast wel herkenbaar. Oh ja, we hebben geen maatlepel, dus wat is aan te raden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
14.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sinds wanneer gaan er scheppen koffie in zo'n nep-koffie-apparaat ????
(Maatschepjes kosten trouwens een drol bij blokker of action).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Senseo en Nespresso gebruikers snappen dit wel. Je bent gewend om een 'pad' of cupje in je apparaat te doen, maar ineens komt er 10 man visite en moet je dat oude koffiezetapparaat van vroeger weer uit de schuur halen. Hoe zat dat ook weer? Tijd om naar de Blokker te gaan heb ik niet. Visite komt zo!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahaha, ah, op die manier ;-)
Dan red je je in de regel met een thee- of eetlepel ook wel aardig, hoor.

Antwoorden (4)

Heb het even afgewogen, ik gebruik 6 gram per mok, denk ongeveer afgestreken eetlepel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1 theelepel = 4,5 gram en 1 eetlepel = 12 gram. Dus het zal er ergens tussenin zitten. Het klinkt alleen zo weinig :-|
Neem als regel 1 maatje koffie of 10 tot 12 gram per kopje of ongeveer 6 maatjes per liter water. Maak naar eigen smaak de koffie sterker of slapper. Een volle eetlepel is ongeveer 10 tot 11 gram.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar dit geldt voor een "bak" echte koffie. anders de helft nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zes tot negen gram per kopje, afhankelijk van hoe sterk je visite de koffie wil. Daar tussenin is prima ; een dessertlepel met een kop er op of iets afgestreken eetlepel. Ik zou er geen brievenweger bijpakken, hoor.

Per kopje (150 cc) dus ; voor mokken (200-250 cc) uiteraard meer. Maar ga gewoon uit van de verdeling op je koffiezetapparaat, de kleine als hij twee meetschalen heeft. (meestal 8- of 12 kops ; in een volle pot gaan dan 12 afgestreken eetlepels. En daar schenk je ongeveer 12 deftige haagse bakjes of 5-6 lekkere mokken uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een sterke koffie wil zetten dus een espresso moet je ongeveer per kopje 2 eetlepels gebruiken en om cappuccino te zetten gebruike je een schepje en wat melk