Wat betekent de toevoeging 18/20% op een blikje tomatenpuree?

op mijn blikje tomatenpuree van tomatella staat 18/20% minimum. Hoe moet ik dit interpreteren?
Op internet vind ik alleen dat er ook 22/24% en 28/30% bestaat.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Er zit minimal 18 a 20 % tomaat in.
Geconcentreerd is geloof ik die 22/24 % en de 28/30 % is dubbel geconcentreerd.

Toegevoegd na 57 minuten:
Ik heb nog wat meer zitten opzoeken. Wat ik eruit kan opmaken is het volgende.

Via de eerste bron :
Tomaten worden ontdaan van vel en pit. Ze worden geplet, geperst en gezeeft zodat het water er al veel uit is. Die 'puree' gaat men dan nog verhitten zodat er 1/4 van het water uit verdwijnt.
Dat zou het 28/30 concentraat-recept zijn.

Als ongeveer 1 / 4 van het water verdwijnt, dan hebben we het over 25 % van het water. Dus is er nog altijd ongeveer. 75 % van het water aanwezig. Dit wil dus zeggen dat de verhouding van echte tomaten tot water ongeveer 28 - 72 tot 30 - 70 is.

Via de tweede bron :
Hoe langer je de geplette tomaten kookt hoe minder vocht ze bevatten. Er zijn concentraten met 80 70 en 65 % vocht.

Dus de concentraten met 80 % bevatten meer vocht in een klein blikje dus minder 'echt tomaat'.
De lang gekookte versie heeft slechts 65 % vocht en in dat blikje is er dus plaats voor 35 % 'echt tomaat'.
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Wat zit er dan voor die resterende 78 à 80 % in dat blikje? Dat is toch puur en alleen tomatenpuree?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Andere antwoorden (2)

Tomaat (77%), tomatenpuree * (18%), zonnebloemolie, zout, suiker, ui (0,7%),
zuur (citroenzuur). De overige 4,3% kan ik ook niet verklaren.

Toegevoegd na 6 minuten:
Vraag me aub niet waarom er tomaat en tomatenpuree in het blikje zit. Dat willen we toch niet weten.;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat percentage geeft de brix-waarde aan. Dat is een maat voor de hoeveelheid droge stof in een waterige vloeistof. Het laat zien hoeveel massa-procent van de vloeistof uit vaste stof bestaat. In het algemeen geldt dat hoe hoger de Brix-waarde des te beter de kwaliteit is.

Een dubbel geconcentreerde tomatenpuree 28 procent heeft een hoge kwaliteit met een sterke tomatensmaak en een intens rode tomatenkleur. Die tomatenpuree heeft een Brix-waarde van 28. Het dubbele concentraat wordt verkregen door de puree korte tijd op hoge temperatuur te verhitten, zodat een kwart van het vocht verdampt.

Een blikje met een percentage van 18-20% heeft dus iets minder kwaliteit, is een iets meer waterige tomatenpuree.
Amadea
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Het begrip "kwaliteit" zou ik hier niet gebruiken.
Een tomaat bevat van nature minder dan 10% droge stof.
Dus hoe hoger het percentage droge stof in de puree, hoe minder de puree op een tomaat lijkt.
Beter is het hier "kwantiteit" te gebruiken.