Gaat de groete en fruitprijs nu omlaag?

Ik zag op het nieuws dat door de Rusland questie de veilingprijzen van groenten en fruit omlaag is. Houdt dit in de praktijk ook in dat de prijzen in de supermarkt omlaag gaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja Het zal nog even duren voor we het als consument merken maar geeft een paar weken misschien dagen en dan zullen de prijzen dalen.

Antwoorden (3)

Ja. Als ze een overschot aan aardbeien niet kwijt kunnen raken, zal het voor een lagere prijs weggaan, anders moet het immers weggegooid worden.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee hoor de prijs gaat echt niet omlaag! Supermarkten en boeren hebben prijsafspraken en ze er zijn nog genoeg landen waar we nog kunnen exporteren.
ronron1212
9 jaar geleden
Lees het nieuws en kijk naar het journaal we gaan gewoon een hele hoop niet meer exporteren rusland is een grote afnemer. Dus de kans dat we niet alles meer kunnen verkopen is erg groot. en zo makkelijk vind je niet in eens andere export landen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee snap ik, maar de kans dat het eten nu goedkoper zal worden is zeer klein. Ik werk zelf in een supermarkt en we hebben afspraken met verschillende boeren. Als de oogst goed is blijven de prijzen alsnog gelijk zodat de boer een redelijke inkomen krijgt en de winkel winst maakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je naar de groenteboer gaat of naar een turks/marokkaans winkel gaat dan krijg je het daar natuurlijk wel goedkoper, want die hebben geen contract met boeren en kunnen ze alles goedkoper inkopen en verkopen.
ronron1212
9 jaar geleden
het heeft niets met de supermarkt waar jij werkt te maken. Als de prijzen dalen is dat omdat er een te groot aanbod is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik snap het het al omlaag is, maar op de veiling! Ik vraag me af of het ook in de supermarkt naar beneden gaat. Ik was toevallig net in de Dirk van de Broek, en daar is nog niks naar beneden.
Hij gaat niet omlaag. Hij *is* al omlaag.

In een paar dagen zijn de prijzen gekelderd, zegt een handelaar. "Ik loop hier al 55 jaar mee. Zo slecht heb ik het nog nooit meegemaakt."

Hij heeft net spinazie ingekocht voor 30 cent. "Dat was woensdag nog 1,10 euro. Dat houdt geen tuinder vol." Volgens een andere handelaar zitten veel telers daardoor nu financieel in de problemen. "De sector is niet stevig. Er is veel geïnvesteerd in nieuwe technieken om de consument het beste te bieden en milieuvriendelijk te produceren. Dat kost veel geld, waardoor het water sommige mensen nu tot de lippen komt."

Sector de dupe
De lage prijzen gelden niet alleen voor de groente en fruit die van Nederland naar Rusland worden geëxporteerd. Ook andere producten, zoals bloemkool, lijden onder de boycot. "Wij exporteren dat weliswaar niet naar Rusland, maar andere Europese landen wel. Als die hun waar ook niet kwijt kunnen dan daalt de prijs hier ook. Het is dramatisch voor de hele sector", zegt veilingdirecteur Peter van Osch.
escape
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
samen met meerdere mensen met de auto groentes gaan halen ?
Kan je meteen wat meer halen.
Het is een kwestie van vraag en aanbod, als telers hun producten niet voldoende kwijt kunnen ontstaat er een overaanbod en dalen de prijzen op de veiling en in de supermarkt.

Consumentenprijzen voor groente en fruit zijn aanzienlijk lager dan een jaar geleden. Daarmee weerspiegelt de prijsontwikkeling in supermarkten de marktsituatie op de afzetmarkt. Vorige maand lag de prijs voor verse groente bijvoorbeeld circa acht procentpunt onder het niveau van mei 2013, maar net boven het prijspeil van mei 2012. De daling van groente- en fruitprijzen hielp de inflatie beperkt te houden op 0,8 procent. Na een stijging in april is de inflatie terug op het niveau van maart. Dit heeft het CBS vandaag bekendgemaakt.