Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe werkt een barbecue met lavasteentjes?

Ik wil een barbecue aanschaffen en zie dat er op Marktplaats veel bbq's met lavasteentjes worden verkocht. (Misschien is dat al een teken dat ze niet prettig werken.)

Ik vraag me af hoe het werkt, waar je lavasteentjes kunt kopen, wat het kost en wat de voor- en nadelen zijn ten opzichte van een kolen-bbq en een gas-bbq. Heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
20K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Mijn ervaring is goed met lavastenen. Het zorgt ervoor dat de gasvlam aan onderkant wat meer verdeeld wordt. De gasvlam warmt de stenen op, stenen stralen gelijkmatig de warmte door.

Bij de goedkopere gasbbq's zitten deze er vaak bij. Goede ervaring dus.
Ik heb nu een gas barbeque / buitenkeuken. Werkt ook op gas, zonder lavastenen, maar wel een stuk duurder bij aanschaf. Voordeel is dat ik de lavastenen niet hoef te vervangen want die kan je moeilijk schoonmaken.

Lavastenen kan je kopen bij campingswinkel, maar de Boerenbond had ze ook.

Voordelen t.o.v. een kolen bbq is dat lavastenen met gas werkt en dus veel sneller warm is. En het gas kan je uitzetten. De stenen blijven nog wel even warm, maar koelen veel sneller af dan kolen (want kolen branden, stenen zijn alleen maar warm).

Overall, ik vind een buitenkeuken prettiger. Werkt ook op gas, dus warmt snel op. De stenen zijn niet goed schoon te maken dus moet je af en toe nieuw kopen. Zijn niet echt duur, iets van 10 euro. Buitenkeuken is in aanschaf aanzienlijk duurder.
Echter heeft de kolenbbq veel meer charme. Maar in gebruik mijn inziens wat minder handig.
(Lees meer...)
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding