bederft kwark sneller als je het uit het bakje eet en vervolgens bewaard in de koelkast?

Ik vroeg mij af of kwark (en andere producten zoals toetjes) sneller bederft als je het direct uit het bakje eet en vervolgens weer in de koelkast zet. Dan bedoel ik, het speeksel dat op de lepel blijft zitten tijdens het eten (scheppen) en dan vervolgens ook in de kwark terecht komt die nog in de bak zit.

Ik kon geen duidelijk antwoord vinden op deze vraag, misschien kunnen jullie mij verder helpen. :)

Bij voorbaat dank.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zodra je een lepel in de mond steekt, een hap neemt en de lepel weer in de kwark steekt, komen er al spijsverteringsfermenten (enzymen) uit je mond in de kwark terecht. Het verteringsproces in het voedsel begint dan al een beetje op gang te komen, en de houdbaarheid wordt aangetast. Het is dan niet meteen helemaal niet meer te eten, maar de kwaliteit hólt onmiddellijk achteruit. Ik zou het zeker geen paar dagen bewaren, ook al staat het in de koelkast en "lijkt" het nog oké te zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100