Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

bederft kwark sneller als je het uit het bakje eet en vervolgens bewaard in de koelkast?

Ik vroeg mij af of kwark (en andere producten zoals toetjes) sneller bederft als je het direct uit het bakje eet en vervolgens weer in de koelkast zet. Dan bedoel ik, het speeksel dat op de lepel blijft zitten tijdens het eten (scheppen) en dan vervolgens ook in de kwark terecht komt die nog in de bak zit.

Ik kon geen duidelijk antwoord vinden op deze vraag, misschien kunnen jullie mij verder helpen. :)

Bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zodra je een lepel in de mond steekt, een hap neemt en de lepel weer in de kwark steekt, komen er al spijsverteringsfermenten (enzymen) uit je mond in de kwark terecht. Het verteringsproces in het voedsel begint dan al een beetje op gang te komen, en de houdbaarheid wordt aangetast.

Het is dan niet meteen helemaal niet meer te eten, maar de kwaliteit hólt onmiddellijk achteruit. Ik zou het zeker geen paar dagen bewaren, ook al staat het in de koelkast en "lijkt" het nog oké te zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dan kan het sneller bederven, want je brengt je eigen bacterien over in het bakje kwark.
Nu staat het natuurlijk wel in de koelkast, dus de temperatuur is niet ideaal, maar de bacterien hebben wel een voedingsbodem om in te groeien.
Bij de meeste mensen zal de kwark binnen 2-3 dagen wel op zijn, dus dan is er niet zo'n groot probleem. Maar als je niet zo snel bent met je kwark eten, of je eet met meerdere mensen van de bak kwark, lijkt het mij hygienischer om het in een apart kommetje te lepelen en dan pas op te eten, in plaats van rechtstreeks uit de bak kwark.
(Lees meer...)
Ritsuka
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Of je zou vóór elke volgende hap de lepel eerst af moeten wassen, of telkens een nieuwe schone lepel pakken. Inderdaad slimmer om het eerst in een schaaltje te doen!
Bordensteker
9 jaar geleden
+
Een kommetje, of, al zeg ik het zelf, een bordje! :-)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding