Beginnen met vuurvaste schaal in te smeren met zonnebloemolie, daarna bodem bedekken met plakjes ontbijtspek, ongeveer 1 cm. over elkaar heen laten vallen.
laagje aardappelpuree, geraspte oude kaas, doperwten of spinazie, laagje aardappelpuree,geraspte oude kaas, afdekken met plakjes katenspek, licht bestrooid met paprikapoeder.
Oppassen dat je geen vingers erbij opeet.
Eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Stamppot boerenkool met cashewnoten en brie (of camembert).

Gewoon stamppot boerenkool maken. Scheutje azijn en tijm er cashewnoten er door. Afdekken met plakken camembert of brie. Nog 30 min. in voorverwarmde oven op 200 gr.

Toegevoegd na 44 seconden:
Zie ook hier:

http://www.goeievraag.nl/vraag/lekkere-ovenschotels.21778
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oven prei schotel (van maggi), heerlijk :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ovenschotel Smoor voor 4 personen:

Ingrediënten

* 1 kilo gehakt
* 1 teentje knoflook
* 2 uien
* 1 rode paprika
* 1 klein doosje champignons
* klein potje erwtjes (met worteltjes is ook lekker)
* ketoembar (koriander)
* nootmuskaat
* 4 eetlepels ketjap
* 0,5 eetlepel bruine suiker
* aardappelpuree

Bereidingswijze

Gehakt gaar rullen met peper en zout, uien, ketoembar en snufje nootmuskaat.
Paprika in blokjes toevoegen.
Champignons (plakjes) toevoegen.
Erwtjes erbij doen.
Ketjap en suiker erbij doen.
Kook ondertussen ook de aardappelen om ardappelpuree van te maken.
Doe het gehakt in een ovenschaal (of meerdere kleine schaaltjes) en afdekken met de aardappelpuree.
Strooi wat paneermeel over de aardappelpuree en leg er een blokje boter op.
1/2 uurtje in de oven op 180 graden C.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gefarceerde Bresse-kip met kalfsgehakt met stukjes truffel en cognac en gelardeerd met spaanse ham.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Witlofschotel met ham en kaas
Ingrediënten voor 4 personen
5 struikjes witlof;
halve ons ham;
spekreepjes;
kaas;
1 dl melk;
1 a 2 eetl. bloem;
boter;
zout;
peper;
aardappelpuree (voor ovenschotels);
paneermeel

Hulpmiddelen
Ovenschaal

Voorbereiding
Witlof ongeveer 15 minuten koken. Spekjes uitbakken.

Bereidingswijze
Sausje maken door boter te smelten met de bloem erbij tot een glad sausje roeren. Melk toevoegen en laten inkoken. Ovenschotel invetten met boter, witlof verdelen, sausje erover schenken en spekjes gelijkmatig verdelen. Ham en kaas eroverheen leggen. Aardappelpuree er op scheppen en gladstrijken. Paneermeel erover strooien en wat klontjes boter voor het bruine korstje resultaat.
Ongeveer 30 minuten in de oven tussen de 200 en 225 graden.

Smakelijk eten !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Macaronni met spercibonen oven schotel heerlijk echt waar
en
zuurkool oven schotel

ik lust geen zuurkool maar als een oven schotel vind ik het heerlijk

Groetjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mellanzane alla parmigianna

Gegrilde aubergine, basis (zelfgemaakte) tomatensaus, mozarella en parmezaan boven op... heerlijk.

Er zijn allerlei variaties, maar de makkelijkste versie gaat alsvolgt.

ingrediënten (2 a 3 personen als het hoofdgerecht is):

3 (middelgrote) aubergines, door de helft en in de lengte in plakken gesneden
1 a 2 bollen mozzarella
verse italiaanse kruiden ( thijm, basilicum, salie)
Laurier
Knoflook (ik doe minimaal twee tenen)
1, 5 blik geplede tomaten (kan in blokjes)
1 ui, gesnipperd
Vers geraspte parmezaan

De plakken aubergine met zout inwrijven om het vocht te onttrekken, insmeren met olijfolie en grillen in een grilpan.
(door de aubergines te grillen krijgen ze een beetje een caramelachtig laagje en daarnaast weet je zeker dat ze gaar zijn in de ovenschotel) ze moeten dus wat dunner worden en mooi goudbruin

tomatensaus maken. Uitje stoven, tomaten, kruiden, knoflook en zout/peper toevoegen.

mozzarella in plakken snijden

Laagjes maken. Beginnen met een heel klein beetje tomatensaus op de bodem tegen het plakken. Laagje aubergine, laagjes saus, laagje mozzarella etc. bovenop parmezaan.

Qua tijd ben ik meer een gevoelskoker, maar ik zou het in ieder geval 20 min in een oven van rond de 200 graden doen.

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vet een ovenschotel in. Leeg een pot rode kool met appel(van hak is echt het lekkerst)hierin en spreidt het uit, rul zo`n 400 gr. rundergehakt en kruidt het onder het bakken met peper, zout, nootmuskaat. Leg dit kruimelgehakt als een laag op de rodekool. Maak een pakje aardappelpuree naturel aan en leg dit weer in een laag over het gehakt. Bestrooi met paneermeel en leg er wat vlokjes boter op verspreid. Bak het tot je een goudbruin, knapperig korstje op hebt ong. 30 min. op 180 graden. Dit kan ook met bijv. zuurkool, daarop shoarmavlees (gebakken) en daarop puree.
amc
14 jaar geleden
Zonder vlees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tartiflette, Franse ovenschotel...super lekker

Je hebt nodig voor 6 personen, b.v.
2 kilo vastkokende aardappels.
een stukje.een puntje kaas reblochon, (Jumbo,)
200 gr spekreepjes, b.v zuurkool spek.
boter zout en peper
2 dl creme fraiche
teentje knoflook
1 ui
oven verwarmen op 220 graden.

De aardappels wassen, en in plakjes snijden van ongeveer een halve cm, in gezouten water ongeveer 5 minuten laten koken.

Boter verhitten,en de ui,in ringen snijden, of fijn snijden, en op hoog vuur bakken tot dat het een kleurtje krijgt, de spek toe voegen en ook mee bakken op een wat lager vuurtje.
Als de aardappels klaar zijn, dan ze even goed droog laten koken, en daar na bij de ui en spek voegen, en door elkaar scheppen,de kruiden e.v.t er door en knoflook erdoor, en dan de creme fraiche er door mengen. Dit nog even door bakken te samen, en dan een oven schaal, (ik doe er altijd bakpapier in) maar je kan hem ook invetten.
Heel de bubs in de schaal doen, en de kaas open snijden, met de korst na boven leggen.

20 minuten op 220 graden bakken, na 20 minuten kan je e.v.t de korst er af halen, (doe ik zelf wel) en dan nog 10 minuten terug in de oven tot dat de aardappels mooi op kleur zijn. De korsten kan je ook op eten.

Eet smakelijk wij,vinden het een geweldig recept zijn er dol op. Ben benieuwd wat jullie er van vinden?