Hoe worden zonnepitten geschild?

Zonnepitten die bijvoorbeeld op of in brood zitten verwerkt, hoe worden die van hun schil ontdaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.8K

Antwoorden (1)

Na de oogst worden de zaden gereinigd, geschoond, gezeefd en gepeld.
Het pellen gebeurt onder zeer hoge druk. De zaden worden tegen een plaat gespoten waardoor de schil openbarst. De schil wordt van de kern gescheiden door afzuiging van de lichte delen. Vervolgens wordt er opnieuw gezeefd, gesorteerd en gecontroleerd tot de pitten een zuiverheid van 99,8% hebben bereikt. Ze zijn daarna minimaal een jaar houdbaar.
Bakkerijen en andere verwerkers van zonnepitten kopen zakken gepelde pitten.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jammer dat je er geen link bij hebt gezet, maar toch een plus, ik geloof je. Wel jammer.. ik had ook gehoopt dat er een rijtje werknemers op een stoeltje 1 voor 1 de schilletjes door zaten te bijten :(
Amadea
9 jaar geleden
Ik stel me dan nog eerder voor dat de werklui hun duimnagel laten groeien (net als sommige tokkelgitaristen) en daarmee de pitten openwrikken.