Welke schimmels kunnen geen kwaad?

om mee op te eten of om weg te snijen.
waar ik het soms op zie is op kaas en brood.
dan gooi ik het weg.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Sommige schimmels produceren gevaarlijke gifstoffen, je kan niet zien aan het uiterlijk welke schimmel het is, dus neem geen risico.

Schimmel op brood is niet gevaarlijk voor je gezondheid.
Maar een beschimmeld brood is bedorven en kun je beter direct in het geheel weggooien om verdere verspreiding van schimmelsporen te voorkomen.
Groene of zwarte broodschimmel bederft het brood, maar is niet gevaarlijk. Hij kan niet in de mens groeien en dit soort schimmel geeft geen mycotoxines af (stoffen die voedselvergiftiging of andere ziektes veroorzaken), dus zijn er geen nadelige effecten van te verwachten als je ongemerkt een hap beschimmeld brood hebt genomen.

Schimmels op kaas kun je wegsnijden volgens de vuistregel dat je minimaal zoveel om de schimmel moet wegsnijden als de doorsnede van de schimmel.
Een schimmel ter grootte van een stuiver dus rondom (en ook diep !) minimaal evenveel wegsnijden.
Schimmel op de rand van een stuk kaas, dus een dikke rand wegsnijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bij kaas kan het weinig kwaad om de schimmels eraf te snijden, sterker nog, dat doet de kaasboer ook! Brood wel meteen weggooien!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die op mijn 4 kazen pissa, alhoewel....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De schimmel op een geopende pot appelmoes bijvoorbeeld, die schep ik er vanaf en de rest eet ik gewoon op. Nog nooit ziek van geweest. Ook met yoghurt doe ik het altijd zo..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kaas brood maak niet uit! Gewoon weg gooien. Bij kaas kan je nog het schimmel stukje eraf halen en de rest eten is geen kwaad. Er zijn ook wel eens schimmel kaazen te koop. Sommige mensen vinden 't lekker. Maar ik nee hoor! Liever niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke geboren en getogen fransman eet alle soorten camenberts, roqueforts en andere smeuige kazen met de korst zonder enig probleem. Meestal zeggen ze hierbij dat het om "peniciline" gaat. Er is een grond van waarheid in het verhaal. Alle schimmels op brood zijn daarentegen gevaarlijk .
Alle harde kazen daarentegen zijn slecht als ze een waas van schimmel hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Jij woont niet in Frankrijk, ander zou je weten, dat er in Frankrijk per jaar meer dan 200 doden vallen door kaas, weliswaar niet door de schimmel, maar door bacteriën.
Frans kaas van 'lait cru' mag ook niet worden geïmporteerd in de USA. Schimmels die aan de melk zijn toegevoegd kunnen geen kwaad, maar wilde schimmels zeker wel. Ik eet altijd kaas van gepasteuriseerde melk, ook schimmel kazen. De schimmels op brood zou je in tijd van oorlog inderdaad kunnen gebruiken als penicilline, daar werden ze aanvankelijk ook op gekweekt, maar waarschijnlijk weer niet de schimmels op het tegenwoordige brood.
Als jezelf niet weet welke schimmel gevaarlijk is ,altijd het voedsel weggooien.Het valt dan nameijk in dezelfde categorie als: welke paddestoelen zijn eetbaar.
Alle paddestoelen zijn eetbaar, alleen sommige maar èènmalig.Geen risico nemen en gewoon weggooien.
Denk aan je gezondheid.