Zit er in een zoet stuk fruit meer kcal dan in hetzelfde stuk fruit dat minder zoet is?

De ene keer heb je hele lekkere zoete meloenen, aardbeien, mandarijnen etc. Dat heeft onder andere met de tijd van het jaar en de rijpheid van het fruit te maken. Nu vroeg ik me af of dit dan ook invloed heeft op de kcal die het stuk fruit bevatte. Je zou haast denken dat er meer suikers inzitten en dus meer kcal.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat lijkt mij niet. Je hebt natuurlijk altijd verschil tussen 2 stuks fruit, de ene keer is een appel groter dan de andere keer, en soms zit er een groter klokhuis in, of meer pitten, waardoor je niet alles ervan op eet. Dus er zit altijd een speling in het aantal kcal.

Maar iets word zoeter doordat het zetmeel in het fruit omgezet word in suiker. Dat zetmeel zit er al in, er komt niet spontaan meer energie in het stuk fruit te zitten. De smaak veranderd alleen door dit proces.

Meer suiker is dus niet meer kcal, het is in dit geval gewoon minder zetmeel in verhouding. Ik zou je niet al te druk maken hierover.
Ritsuka
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik maak me er ook niet druk over, maar ik vond het interessant.
Ritsuka
9 jaar geleden
je kunt sowieso nooit precies weten wat je nu binnenkrijgt en verbrand, er zit altijd wat variatie in.