waarom is yoghurt, ook van dezelfde fabrikant, dan weer dik en dan weer dun?

Soms loopt het als melk uit het pak, de andere keer moet ik het eruit knijpen. Lijkt niet seizoensgebonden te zijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
Schud je het pak wel?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haha... ja hoor..

Het beste antwoord

Yoghurt wordt gemaakt door melkpoeder toe te voegen aan gepasteuriseerde melk, waardoor het droge-stof gehalte van de melk hoger wordt. Daardoor wordt de yoghurt steviger.
Daarna verwarmt men de melk enkele minuten tot 85°C à 90°C, om zo de meeste bacteriën te doden. Na afkoeling tot 35°C à 45°C (de incubatietemperatuur) wordt de melk "ingeënt" met een yoghurtcultuur. Deze yoghurtcultuur bevat de bacteriestammen Lactobacillus bulgaricus en Streptococcus thermophilus.
Aan de yoghurtcultuur wordt de nodige tijd gegeven om te ontwikkelen in de warme melk. De tot yoghurt geworden melk wordt snel afgekoeld.

Kennelijk wordt òf niet altijd evenveel melkpoeder toegevoegd, òf niet altijd evenveel tijd gegeven aan de yoghurtcultuur om te ontwikkelen. Wellicht is het zelfs een combinatie van beide. De omgevingstemperatuur zal er ook invloed op hebben.
Amadea
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Die emmertjes griekse yoghurt van de Aldi (heerlijk trouwens) die is bijna net zo stevig als margarine.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De mate van stroperigheid van o.a. yoghurt wordt de 'viscositeit' genoemd, maar waarom deze nu de ene keer anders is dan de andere, is mij niet bekend. Al googelend vond ik dit: "Thixotrope vloeistoffen zullen, bij een constante afschuifkracht, in de loop van de tijd een afnemende viscositeit vertonen. Yoghurt of drukinkt zijn voorbeelden van thixotrope vloeistoffen", misschien heeft dat er iets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zelfs de fabrikanten konden dit antwoord niet geven.
Bedankt!