Waarom kip in yoghurt marineren?

Wordt de kip daar echt malser van of is het enkel voor de smaak?

Toegevoegd na 27 minuten:
Ondertussen zelf nog een antwoord gevonden.
http://www.goeievraag.nl/vraag/kipfilet-lekker-mals.96694
Als iedereen meer tags zou plaatsen zou je dit natuurlijk sneller terug vinden en zouden er minder dubbele vragen opstaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
11.5K

Het beste antwoord

ja de kip word malser want de yoghurt breekt enzymen van kip langzaam af.bovendien is een marinade op basis van yoghurt ideaal om kruiden aan toe te voegen! smakelijk eten!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Marinades op basis van zuren geven een mals resultaat en voegen smaak toe aan allerlei voedselproducten, niet alleen vlees en vis. Zuren als citroensap, ananas, yoghurt en wijn breken proteïne af, en voegen smaak toe aan het uiteindelijke product. Toevoeging van olie bevordert het intrekken van de marinade.
In de regel zijn gevogelte en vis geen taaie stukken vlees en kunnen hun structuur verliezen, of taai worden als ze te lang in de marinade blijven liggen. Een half uur marineren voor het product verder bereidt wordt zou voldoende moeten zijn voor de meeste zee producten. Dertig minuten tot een uur zou voldoende moeten zijn voor de meeste soorten gevogelte .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marinades hebben twee basisingrediënten. Allereerst hebben ze een zuur nodig. Dit kan alcoholisch zijn zoals wijn of whisky, zuivelproducten, zoals yoghurt of karnemelk, citrusvruchten of sappen. Deze breken de vezels van het vlees en voegen smaakt toe.

Het tweede ingrediënt is een emulgator. Dit is meestal een soort olie zoals extra olijfolie. Het gebruik van olie in marinades helpt de smaak dieper in het vlees te brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een marinade bestaat uit een zure vloeistof, omdat die de vezels zachter maakt,
olie, omdat die een laag vormt op het vlees en het vochtig houdt en
kruiden als smaakmaker.

Vooral de Indiase keuken gebruikt veel yoghurt bij haar gerechten. De kip Tandoori is er beroemd om en zo lekker!

Ik maak het altijd zo;

Ik verdeel de kip in stukken en trek het vel eraf. Leg de kipdelen in een schaal en bedruppel ze met citroensap.
Maal er flink peper en zout over.
Snijd een rood pepertje door, pitjes eruit en fijnsnijden.
Was je handen direct nadat je de peperstukjes in een andere kom hebt gedaan.
Schil een stukje verse gember (2 cm) en rasp het fijn, doe bij de peper.
Pers er 4 knoflookteentjes bij uit, doe er nog 2 el. kerriepoeder en 1 el. milde paprikapoeder bij en roer alles met 350 gr. yoghurt erbij door elkaar.

Prik de kipdelen in met een vork of snijd er enkele sneetjes in en doe ze bij de marinade. De kip moet er helemaal mee bedekt zijn. Dek de schaal af met alufolie en zet de schaal minstens 8 uur koel weg ( of een nacht).

Voor de bereiding warm je de oven voor op 220 graden.
Haal de kip uit de marinade en leg hem in een ovenschaal.
Bak in ca. 30 min. gaar. Je zul zien dat het vlees heerlijk mals is.

Je kunt ook kipfilets in blokjes snijden, aan spiesjes rijgen licht zouten en met citroensap bedruppelen. 10 min. laten rusten en daarna in de marinade leggen.
Deze kan je na het intrekken 15 min. grillen terwijl je ze een paar keer draait en met wat olie bestrijkt.

Bij Tandoorikip smaakt een yoghurt mintsaus heerlijk.
amc