Is het mogelijk om soesjes te bakken op verschillende niveau's met hetelucht en op welke temperatuur ?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik moet er veel bakken voor een feest, wie kan hierop advies geven ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
3.7K

Antwoorden (3)

meestal niet want het kan zijn dat de soesjes van binnen dan niet goed bakken als je de temperatuur om hoog zet. meestal kan je de hete luchtoven op 200 graden zetten en dan voor 30 minuten
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een heteluchtoven zorgt voor een gelijkmatige temperatuur door de gehele oven. Je kunt dus op verschillende niveaus bakken.
6 jaar geleden
Wil je meerdere niveaus van de oven gebruiken in een bakbeurt, dan kan dit alleen met een heteluchtoven en niet met een conventionele oven.

Je kunt soezen echter het best bakken in een conventionele oven die op 220 graden is voorverwarmd, omdat ze dan goed drogen en souffleren. Voor de mooiste soesjes zou je het dus eigenlijk in gedeeltes moeten doen, omdat je maar 1 blik in het midden van de oven moet plaatsen indien je boven- en onder warmte hebt. Je kunt soezendeeg namelijk goed bewaren voor het volgende blik. Je verwarmt de oven voor op 220 graden C. Is deze temp. bereikt dan schuif je het blik in het midden v.d. oven en laat ze 10 min. bakken, zet de oven dan op 200 graden C. en laat nog een klein kwartiertje bakken. Ze zullen dan mooi droog en nog wat mals zijn.

Het is echter ook mogelijk om soesjes in de heteluchtoven te bakken. De temperatuur van een heteluchtoven is hoger dan bij conventioneel dus moet je hier niet bij 220 graden C. bakken maar bij 200 graden C. Verwarm de oven ook goed voor en schuif dan meerder bakblikken gelijkmatig in de oven, dus met voldoende ruimte ertussenin. Na ca. 20 min, zal de kleur mooi goudbruin zijn maar je hebt kans dat ze dan van binnen nog niet goed droog zijn. Test het dus even uit bij een soesje. Is dit het geval, prik dan een gaatje in de bodems en zet ze nog even in de warme, maar uitgeschakelde oven om te drogen van binnen.

Het garen van het deeg is ook heel belangrijk. Goed gaar deeg zorgt ervoor dat de eieren goed worden opgenomen maar het zorgt er ook voor dat het deeg tijdens het bakken gaat 'blazen' waardoor de soes van binnen hol bakt.
amc