21% korting op alles, behalve geneesmiddelen. Het eerste dat ik uit het schap pakte, viel echter vlg medewerker ook niet onder de actie, mag dit?

Het gaat om een winkel in onze stad. Er staat niks over voorwaarden, geen sterretje etc.
Ik wilde dus testen of babyvoeding ook tegen korting gekocht kon worden, maar dit mocht niet, omdat volgens de medewerker babyvoeding altijd uitgesloten is.
Bovenstaande wist ik, maar ik vraag me af of ze dit zo mogen doen, zonder de uitzonderingen te vermelden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, de uitzonderingen hadden ze wel moeten vermelden, maar wettelijk mogen geneesmiddelen, en babyvoeding onder de 6 maanden niet met korting aangeboden worden, waarschijnlijk heeft de medewerker dus niets verkeerd gedaan volgens de wet. Dit om te voorkomen dat de consument het goedkoopste product kiest in plaats van het beste. Misschien stonden de uitzonderingen wel vermeldt in de folder? Als dat niet het geval is, kun je een klacht indienen bij de eigenaar van de winkel, maar die zal zich wel beroepen op zetfouten voorbehouden, in de folder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het wettelijk geregeld is dat deze niet onder kortingsacties mogen vallen dan lijkt mij dat dit niet vermeld hoeft te worden. Je mag er van uitgaan dat men de wet kent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er verblijven in Nederland ook mensen die de wet niet kennen, toeristen en vluchtelingen bijvoorbeeld. Zelfs een rechter kent niet alle wetten uit zijn/haar hoofd, dat hoef je ook niet van een burger te verwachten.
http://www.nrc.nl/rechtenbestuur/2011/04/09/niemand-kent-alle-wetten-en-regels/
Duidelijk de regels aangeven, zeker als er uitzonderingen zijn, lijkt mij dus zeker nodig. Zeker om discussies te voorkomen.

Antwoorden (1)

Ze hadden deze uitzonderingen officieel wel moeten vermelden.

Maar wellicht hebben ze dit niet gedaan omdat ze ervan uitgaan dat deze wel bekend zijn. Tabak, slijterijartikelen, geneesmiddelen en zuigelingenvoeding tot 1 jaar zijn altijd uitgezonderd.
Voor al deze producten gelden afwijkende reclameregels.
Reclame maken voor volledige zuigelingenvoeding is verboden, omdat borstvoeding wordt aangeraden door internationale gezondheidsorganisaties. Borstvoeding helpt met name bij het opbouwen van het afweersysteem en is gratis.
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er staat 1 fout in je blog, er staat dat babyvoeding tot 1 jaar niet in de aktie mag, maar dit geldt voor babyvoeding tot 6 maanden, verder een prima antwoord lijkt mij. Plus dus.
http://www.etos.nl/vraag-en-antwoord