Hoe lang kan een zelfgemaakte salade buiten de koelkast blijven, wanneer ik hem tijdens de lunch wil opeten?

Ik houd niet echt van brood. Graag zou ik daarom voortaan salade als lunch willen eten. Nu studeer ik, dus ik vraag mij zelf af: als ik bijv. om 8:15 wegga thuis en de salade dus in mijn tas doe.... is deze dan om 12:00/13:00 nog eetbaar? Is dat dan nog goed, bedoel ik dan?

Ik begrijp dat dit bijv. afhankelijk is van de temperatuur... maar ik ben op zoek naar een beetje een richtlijn, zodat ik kan beoordelen of het kan!

Bedankt alvast!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
30.5K

Het beste antwoord

Hangt enorm af van welke ingrediënten je gebruikt.

In ieder geval zou ik als algemene regel de dressing en de rest van de ingrediënten apart houden, en op het allerlaatste moment alles door elkaar mixen.
Ik zou daarom beginnen met de aanschaf van een paar geschikte potjes van klein formaat die goed afsluiten (dressing over je laptop lijkt me niet verstandig!), zodat je de aparte ingrediënten makkelijk mee kan nemen.
Kies ook een trommel waar je salade past, die goed afsluit, en die ook ruim genoeg is om te kunnen mixen.

In principe zou ik zeggen dat 4-5 uur moet kunnen, mits je een paar regels goed naleeft:
- Gebruik alleen kraakverse ingrediënten.
- Werk hygiënisch, met schone handen, en was altijd heel goed je trommel na elk gebruik.
- Laat de trommel niet op een te warme plek staan of onder de zon. Dat spreekt voor zich. Wellicht kunnen ze de trommel in de koelkast van de kantine van je school bewaren...?
- Probeer zo min mogelijk vocht afgevende ingrediënten te gebruiken. Gebruik b.v. hele kerstomaatjes i.p.v. gesneden tomaat, snij de slablaadjes groot, als je komkommer gebruikt neem een hele stuk en snij het klein op het laatste moment... je begrijpt wat ik bedoel, toch?
- Hele zure of zoute ingrediënten zijn geen probleem: uitjes, olijven...
- Hele droge ingrediënten zoals noten, zaadjes, rozijnen... blijven ook gegarandeerd goed, en zijn in het algemeen energierijk en gezond. Zeker gebruiken!
- Gebruik geen hele bederfelijke ingrediënten zoals haring of Yorkham. Ook niet voor je dressing zoals zelf gemaakte mayonaise. Een dressing op basis van (olijf)olie, azijn of citroen, mosterd, zout en kruiden kan eigenlijk een paar dagen buiten de koelkast blijven.
- Je kan best bederfelijke ingrediënten gebruiken, maar kies slim: gebruik oude kaas i.p.v. hele jonge, neem een gesloten blikje tonijn mee en voeg deze op het laatste moment toe (kies tonijn in olijfolie en dan heb je meteen de dressing), je kan ook kippenreepjes gebruiken die je de dag van tevoren goed hebt doorbakken en in een kleine tupperware kan bewaren en meenemen...
- Als je geen brood eet, is het tóch belangrijk dat je genoeg energie en koolhydraten binnenkrijgt voor een gebalanceerd dieet. Noten of zaadjes en de olie van de dressing zijn een prima energiebron, en je zou ook couscous of croutons kunnen gebruiken.

Eet smakelijk!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Mooi antwoord, +

Andere antwoorden (1)

Beste @Gast178441

Een salade, ik neem even waar ik ervaring mee heb: tonijnsalade. Simpel, blikje tonijn, stukjes komkommer, paprika, kruiden, peper&zout en eventueel beetje mayo... klaar. Deze salade heb ik in een Tupperware bakje vaak meegenomen naar m'n werk: geen enkel probleem, dus geen zorgen als dit je bedoeling is.
Ik maakte deze salade 's morgens vroeg voordat ik naar m'n werk ging. Wat je ook kunt doen is het 's avonds voor het slapen gaan bereiden, maar dan wel de nacht in de koelkast bewaren!

Wil je alleen rauwkost mee nemen, geen probleem blijft perfect.
Een goed idee kan zijn om wat eieren te koken en er iedere dag eentje te eten. Neem het heel mee en pel het vlak voor het te eten. Wel *hard* koken, hè!
Heb je toch twijfels, kun je alles "heel", dus niets gesneden, mee nemen en ter plekke met een mes kleiner snijden, maar dat hoeft dus niet.

Hoelang kun je deze salade dus zonder risico buiten de koeling houden? Maak je het 's morgens: geen enkel probleem, maak je het 's avonds: tot je weggaat in de koelkast bewaren en verder geen probleem.

Succes ermee!