Hoe maak je kaassaus?

Of andere simpele sauzen die je over groenten kan deponeren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.4K

Het beste antwoord

Ik gebruik 25 gr. boter - 25 gr bloem - 250 melk - zout -peper -nootmuskaat- half zakje oude gemalen kaas.

Smelt de boter in een pannetje, doe er ineen keer de bloem bij, goed roeren om te garen, je krijgt dan een 'bal'.
Doe er telkens een scheut melk bij en blijf goed roeren, net zolang tot de melk op is.
Voeg er dan wat nootmuskaat en peper bij en roer als laatste de kaas door.
Proef of je er nog zout door wilt.

Zonder de kaas heb je een basis saus waar je ook andere smaakjes mee kunt maken, door er bv een eetlepel kerrie doorheen te doen krijg je kerriesaus.
Of doe er een fijn gesneden uitje en wat fijngesneden ham, een geperst knoflookteentje en een scheutje witte wijn door.
Dan wel iets minder melk gebruiken, deze saus is heerlijk op bloemkool met puree.
Ook hier kun je nog wat kaas over strooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat heb ik net mijn dochter geleerd.

Maak eerst een bechamelsaus door 50% boter te smelten en er 50% bloem door te roeren (van het vuur af). Bijvoorrbeeld 40 gram bloem op 40 gram boter.

Goed roeren (op vuur) en af en toe eraf halen. Mag niet bruin worden.

Na een paar minuten melk toevoegen, kleine scheutjes en roeren (van vuur af), af en toe erop om te verwarmen. Steeds meer bijdoen tot de saus dun genoeg is.

Geraspte kaas erbij (100 gram op bovenstaande hoeveelheid). Nootmuskaat kan je erbij doen, peper en zout.

Echt super simpel en echt beter dan uit een pakje.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nb. Je kan ook even wat melk verwarmen (magnetron) voor je het erbij doet. Kunst is om steeds kleine beetjes toe te voegen (in begin wordt het een beetje dikke brij) en niet aan te laten branden. Is in 5 minuten gepiept en ik gebruik meestal het laatste stuk van de kaas (in de keukenmachine raspen bijvoorbeeld).

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog een tip: Als je er alleen maar melk bij doet wordt het wel machtig. Als de saus erg dik is kan je er ook wat water of kookvocht bij doen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Filmpje: http://www.garagetv.be/video-galerij/letscookit/www_LetsCookit_tv_Beemsterkaas_Bechamelsaus_met_Chef_Tim_Teck.aspx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In plaats van de boter-meel methode (ik weet niet meer hoe dat in het Nederlands heet, hier heet dat 'Mehlschwitze'), kun je ook beginnen met een uitje fruiten (glazig), evt stukjes ham en knoflook bakken en dan blussen met bouillon, groentenat en/of witte wijn oid (niet te zout als er nog kaas in komt).
Dan in een aparte beker een beetje meel met koud water oplossen en in de bouillon doen net zo lang totdat de saus de juiste dikte heeft. Effe doorkoken en tot slot de geraspte kaas en een beetje bieslook toevoegen.

Toegevoegd na 26 seconden:
Oja, en altijd goed roeren, zodat er geen klonten ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kaassaus.

Ingrediënten:
■1 zakje oude strooikaas
■50 gram boter
■50 gram bloem
■halve liter melk

Bereidingswijze:
Doe het meel in een maatkan en roer er even met een vork doorheen, zodat er geen klontjes zijn.
Voeg de melk al roerend bij de meel, steeds kleine beetjes zodat het niet gaat klonteren.
Smelt de boter in een pan zonder het bruin te laten worden en voeg het melkmengsel toe.
Blijf roeren tot het geheel kookt.
Voeg al roerend de kaas toe.