Maken "koude schotel" van overgebleven etenswaren en recepten?

aardappelen, spercieboontjes, worteltjes, erwtjes, klein gesneden ui heb ik over. Kan ik daar koude schotel van maken en hoe dan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (6)

Indien de genoemde ingrediënten allemaal al gaar gekookt zijn, dan kan je hier uitstekend een aardappelsalade van maken. De aardappels in plakken snijden, de wortels en sperziebonen in stukjes snijden, de rest er zo bij doen. Voeg er kruiden en zout naar smaak aan toe. Maak het af met een sausje van bijvoorbeeld wat yoghurt, mayonaise, en citroensap. Alles goed door elkaar husselen. En dan in de koeling bewaren, want koud is dit het lekkerst.
Amadea
9 jaar geleden
ja hoor, dat kan. Mengen met mayonaise of een mengsel van mayo +yoghurt of kwark en wat peper/zout en eventueel kruiden. Leuk op een schaal leggen, aanvullen met wat vleeswaar/vis/ eventueel een tomaatje of nog wat andere dingen die je lekker vindt
anneliez
9 jaar geleden
Russische salade kun je prima mAaken..

12 aardappels
100 g doperwten
100g sperciboontjes
100 g wortels
75 g zilveruitjes of augurk
4 eetlepels mayonaise
2 eieren
Zout en peper
De hoeveelheden kun je naar believen aanpassen aan wat je overhebt.

Bereidingswijze Russische salade

Snijd de aardappels in kleine blokjes en doe ze in een kom. Snijd de eieren met een eiersnijder (of eventueel een mesje) en snijd ook de wortels in kleine stukjes. Doe de stukjes ei en wortel nu in dezelfde kom waar de stukjes aardappel al in zitten. Snijd nu de augurken in kleine stukjes en voeg deze ook toe. Aan het eind voeg je de zilveruitjes toe. Als je 75 gram zilveruitjes te zuur vindt, kun je ook bijvoorbeeld 50 gram toevoegen.Proef tussendoor goed zodat je Russische salade niet te zuur wordt! Vervolgens doe je er de mayonaise bij. Zorg ervoor dat de salade goed bedekt is met de mayonaise . Aan het eind breng je de salade op smaak met zout en peper. Roer de salade goed door elkaar en zet deze in de koelkast. Een Russische salade hoor je minstens een paar uurtjes in de koelkast te laten koelen, omdat de salade anders niet lekker smaakt en ook te zacht is. Je kunt de salade garneren met een sprietje peterselie en wat ei of stukjes groente!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maak er een rijst salade van,rijst gaar koken en als de rijst is afgekoeld er de groenten doormengen,wat olijfolie er door doen. Als extra ingredienten kan je er een blikje tonijn doordoen voor meer smaak.Als je niet van vis houdt stukjes kipfilet,of blokjes ham,kaas ,gekookt ei
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan er kip bij koken/bakken/grillen en wat stukjes ananas erbij doen eventueel nog wat kleingesneden augurk. Dan het geheel door elkaar mengen met mayonaise of yoghurt ( maar dan wordt het iets zuurder dus kan je de augurk misschien achterwege laten) en kerrie poeder. Dan heb je een heerlijke kip kerrie salade.
Lekker fris vooral al het warm is buiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zekers! Onder andere de Spaanse salade ensaladilla russo. Snijd alle gegaarde ingrediënten tot hapklare blokjes. Kook in de tussen tijd 2 eieren gedurende 7a8 minuten. Open in de tussentijd een blik tonijn (als het tonijn op water is ff uit laten lekken anders smaakt alles naar vis). En voeg de hard gekookte eieren en uitgelekte tonijn toe aan de groenten. Breng het op smaak met peper en zout (basilicum, peterselie, snufje oregano bv) naar smaak en voeg daarna wat citroensap toe (klein scheutje) en mayonaise en kwark, half om half tot je m smeuïg genoeg vind. Eet smakelijk :)

Ps als je niet van de vis bent, snij een kipfilet in kleine blokjes, bak die gaar en voeg deze toe ipv de tonijn