Waarom is warm eten machtiger dan afgekoeld eten?

Warme appeltaart uit de oven is meestal 'machtiger' dan afgekoelde appeltaart. Wat bepaalt eigenlijk of eten machtig is? Na een paar gevulde chocolade bonbons zit ik meestal vol, maar een zak chips kan ik wel hebben.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (2)

Dit komt voornamelijk door de warmte. Wij mensen hebben eenmaal sneller het idee dat we vol zitten als we warm eten, en wanneer het koud is kunnen we meer ervan op. Een zak chips is van aardappels gemaakt zoals we weten, maar omdat dit vaak van flinterdunne plakjes is lijkt het dat we veel chips eten, maar er zit voornamelijk veel lucht in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Warme appeltaart is compacter dan koude appeltaart, omdat er wat vocht is verdampt. Daarom is het machtiger. Compact eten geeft sneller een vol gevoel, denk bijvoorbeeld ook maar aan roggebrood en maisbrood. Roggebrood is erg compact en daar zul je dan ook niet zo snel 4 sneetjes van achter elkaar op eten.