Hoe snel treed voedselvergiftiging op?

Uitleg, gisteren zat ik te eten met mijn vriendin. We hebben alle twee hetzelfde gerecht. Halverwege het hoofdgerecht begin ik aan de pasta. Ondanks dat het lekker smaakte voel ik meteen hoofdpijn op komen. Twee tellen erna krijg ik zweet aanvallen en voel mij misselijk. Moet buiten gaan staan om af te koelen. Ik krijg hierna geen hap meer door mijn keel. Nog geen half uur erna, moet ik braken. Weer een halfuurtje later, ben ik aan de diaree. Daarna nog een paar keer overgegeven en naar de wc geweest. Laatste keer overgeven was alleen wat gal.
Ik kon de hele tijd moeilijk mijn hoofd er nog bij houden, ogen vielen soms bijna dicht en had een misselijk gevoel.
Na 2,5 tot 3 uur van af de start, voel ik mij weer goed. Voel mij weer energiek en heb geen hoofdpijn en misselijkheid meer. De volgende dag kan ik alles weer eten en mijn maag protesteert niet. Ontlasting is ook weer goed.
Dus ik denk dat ik iets gegeten heb, ik verwacht zelf de pasta, wat mijn lichaam niet wilde hebben.
Maar kan het inderdaad zo snel gaan als ik nu omschrijf, of zou er toch een andere oorzaak zijn geweest?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
36.8K

Het beste antwoord

De symptomen wijzen mogelijk op voedselvergiftiging. Voedselvergiftiging wordt veroorzaakt door met bacteriën of schimmels besmet voedsel, die giftige stoffen produceren. Die giftige stoffen zorgen voor braken en diaree en buikpijn. Hoofdpijn komt minder vaak voor, maar zou kunnen wijzen op Salmonella of Campylobacter.

Niet best voor het restaurant, want dat is een gebrek aan hygiëne. Zeker melden.

De symptomen treden tussen een paar minuten tot 24 ur op. Als je vriendin hetzelfde at moet ze er ook last van hebben, evenals andere mensen in het restaurant omdat je in eerste instantie reacties krijgt tegen de giftige stoffen. Weerstand tegen de schimmels en bacteriën speelt dan wat minder een rol voor de eerste symptomen. Weerstand speelt wel een rol bij herstel.

Wat je beschrijft kan natuurlijk ook een andere reactie zijn op het eten als alleen jij er last van hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja voedsel vergiftiging kan erg snel werken. Het is precies het zelfde met mij gebeurd. Hamburger gegeten die was erg lekker, binnen een half uur voelde ik me duizelig en misselijk, hooft pijn en het braken enz. Een paar uren daarna, helemaal goed weer. Was de dag daarna even langs de huisarts geweest, die zei dat het inderdaad van de voedsel kwam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
voedselvergiftiging kan inderdaad heel snel optreden.
Vaak worden een voedselinfectie en voedselvergiftiging door elkaar gehaald.
Bij een voedselinfectie krijg je 'foute' bacterien of virussen in je darmstelsel, een salmonellabesmetting is hier een berucht voorbeeld van. Daarbij duurt het altijd een paar uur voor de ellende begint.

Bij een voedselvergiftiging zijn het niet de bacterien zelf die de ellende veroorzaken, maar hebben bacterien of schimmels al welig getierd en daarbij gifstoffen geproduceerd. Het zijn die gifstoffen die dus vergiftigingsverschijnselen geven en dat kan heel snel al gebeuren, binnen enkele minuten.
Ik ken iemand die een keer sinaasappelsap heeft gedronken met stukken schimmel erin. Die was dus binnen een paar minuten doodziek. Dat is een typisch voorbeeld van voedselvergiftiging.

NB Daar, het goed verhitten van voedsel zal een voedselinfectie voorkómen (je doodt dan de bacterien). Zijn er inmiddels gifstoffen (toxinen) geproduceerd die een voedselvergiftiging zullen veroorzaken, dan is het goed verhitten niet meer afdoende en komt de voedselvergiftiging toch. Met andere woorden: als je een stuk bedorven vlees goed doorbakt, kan je het toch niet eten.

In jouw geval zou het dus heel goed mogelijk kunnen zijn dat er sprake was van een voedselvergiftiging.