De balans moet je zoeken, met een ei erdoor zouden ze minder droog moeten worden en beschuit zorgt ervoor dat het niet te nat blijft.
Wat je dus moet vinden is de balans in de verhoudingen. Als je een kilo gehakt hebt, gebruik je dus meer dan bij een pond / halve kilo gehakt.
Pond gehakt: :
1 ei, 2,5 beschuit, peper, zout, noodmuskaat, knoflook (naar smaak).
goed kneden, 6 ballen draaien, goede klont margarine in de braadpan, aanbraden, laagste pitje, plaatje, deksel op de pan en halfuurtje later, ballen klaar ! (zonder plaatje: laagste pitje, deksel half open en regelmatig ballen draaien en niet te lang (weglopen) anders worden ze droger en vallen uit elkaar!
Het enige wat nu nog verschil kan uitmaken is de keuze van het gehakt: voor de magere (rundergehakt) ballen, die vallen makkelijker uit elkaar, of de vettere (halfom gehakt) ballen, die zijn compacter.
Mijn voorkeur gaat uit naar 400 gram rundergehakt en 200 gram varkensgehakt of 400/200 rund/halfom gehakt.
Antwoord:
Zoek in de ingredienten de balans/verhouding.
Bij een pond gehakt één ei, niet eieren, 2,5 beschuit, niet beschuit en kruiden : naar smaak.
Een kok proeft wat hij/zij maakt !
tip: kookwekker gebruiken en ballen draaien halverwege
tip: platte ballen zijn sneller klaar
Toegevoegd na 1 uur:
Sinds ik op mijn verjaardag een Moulinette gekregen heb, geweldig cadeau!, draai ik mijn vlees bijna altijd zelf.
Ik koop daarvoor niet duur rundvlees en bepaal zelf wat er precies in gaat.
Waarom ? ik denk omdat ik ze niet heel mager maak, maar het vet dat er in zit is rundvlees! en niet varkensvlees en mijn ballen (en hamburgers) zijn wel héél erg lekker !