Hoe maak je zelf gehaktballen, zonder dat ze zo droog zijn? Ik doe vaak zelf al eieren en beschuit erdoor en kruiden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
53.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Minder lang bakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mager gehakt of half om half gehakt maakt een verschil, evenals de baktijd en de grootte van de gedraaide gehaktballen.
Worden ze na het bakken direct opgediend?, of doet u ze nog in de juspan?

Het beste antwoord

Je komt inderdaad een heel eind door de juiste ingrediënten te gebruiken, zoals ei, of fijngesneden uitjes. Daarnaast is het een kwestie van niet te lang braden, daarvan drogen gehaktballen namelijk uit. En voor écht sappige gehaktballen is het absoluut de moeite waard om ze na kort aan te braden een tijdje te laten stoven, bijvoorbeeld in onderstaande tomatensaus. Je krijgt hierdoor balletjes die heel sappig zijn en helemaal doordrongen van de smaak van de saus.

500 gr gehakt
1 ei
paneermeel, beschuit of een snee (oud) brood
2 uien
kop (rundvlees)bouillon
2 fijngesneden tomaten
1,5 glas rode wijn

3 tenen fijngesneden knoflook of 1 tl knoflookpoeder
snuf nootmuskaat
2 tl paprikapoeder
2 bladeren laurier
zout
1 el tijm
1 fijngesneden rode peper of ½ cayennepeper

Bereidingswijze

Doe de gehakt in een kom en meng dit met de eieren, 1 fijngesneden ui, en knoflook. Voeg nootmuskaat, paprikapoeder en zout toe. Maak het gehaktmengsel stevig met paneermeel (beschuitje, snee brood of bloem).

Verhit olijfolie in een pan met een dikke bodem. Bak de gehaktballetjes gaar en bruin op een hoog vuur. Voeg dan de fijngesneden tomaten, laurier, tijm, ui en bouillon toe, en ook de rode wijn.

Laat alles op een laag vuur ongeveer 45 minuten sudderen, tot het vocht is ingekookt tot een sausje.

Serveer als tapa met andere gerechtjes, of geniet er van als volledige maaltijd met geroosterd brood en salade.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Beschuit zou ik eruit laten. Een heel klein beetje azijn doet ook wonderen. Wat ik persoonlijk zeer lekker vind: kaas. Begin met blokje kaas van 1,5 x 1,5 cm en doe daar omheen het gehakt. Je eters zullen niet weten wat ze proeven!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat heeft die kaas nou met de vraag te maken... (Niet dat dat nou 7 minnen waard is.)
Het soort gehakt is ook bepalend , rundergehakt is droger dan half om half, mijn moeder doet altijd (inderdaad) eitje, kruiden, beschuitje EN een beetje melk! (volgens mij kan een beetje koffiemelk ook , dan word de smaak iets voller , luxer (deed mams dan wel met de Kerst , lekker ouderwets degelijk!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Behalve als je zelf je (runder)gehakt draait ! dan bepaal jij wat er in gaat, dus ook (runder)vet en dan is je gehakt dus niet droog !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja je hebt gelijk , maar wie draait zijn eigen gehakt dan nog? weinig mensen weet ik , daarom heb ik zo geantwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jij hebt ook gelijk hoor, ik heb voor mijn verjaardag een (in mijn ogen heel luxueus) cadeau gekregen: een Moulinette. Daarmee kan ik dus van alles snijden/hakken etc.
Ik draai mijn eigen gehakt en ik kan het je echt aanraden: het is véél lekkerder en je weet wat er in zit ! ook belangrijk...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
super! ik heb niet eens een knoflook pers of een staafmixer, dusss!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, ik heb altijd geweigerd een keukenmachine te kopen, nou die heb ik nog steeds niet maar dit dus wel en het is een aanwinst !
een knoflookpers is trouwens niet echt nodig, maar een staafmixer is wel handig hoor !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Knoflook kun je ook prima raspen. Of gewoon fijnhakken.
Voor het bakken door de paneermeel rollen.
Blijven ze lekker sappig van én nog een knapperig korstje ook!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De balans moet je zoeken, met een ei erdoor zouden ze minder droog moeten worden en beschuit zorgt ervoor dat het niet te nat blijft.
Wat je dus moet vinden is de balans in de verhoudingen. Als je een kilo gehakt hebt, gebruik je dus meer dan bij een pond / halve kilo gehakt.
Pond gehakt: :
1 ei, 2,5 beschuit, peper, zout, noodmuskaat, knoflook (naar smaak).
goed kneden, 6 ballen draaien, goede klont margarine in de braadpan, aanbraden, laagste pitje, plaatje, deksel op de pan en halfuurtje later, ballen klaar ! (zonder plaatje: laagste pitje, deksel half open en regelmatig ballen draaien en niet te lang (weglopen) anders worden ze droger en vallen uit elkaar!
Het enige wat nu nog verschil kan uitmaken is de keuze van het gehakt: voor de magere (rundergehakt) ballen, die vallen makkelijker uit elkaar, of de vettere (halfom gehakt) ballen, die zijn compacter.
Mijn voorkeur gaat uit naar 400 gram rundergehakt en 200 gram varkensgehakt of 400/200 rund/halfom gehakt.

Antwoord:

Zoek in de ingredienten de balans/verhouding.
Bij een pond gehakt één ei, niet eieren, 2,5 beschuit, niet beschuit en kruiden : naar smaak.
Een kok proeft wat hij/zij maakt !

tip: kookwekker gebruiken en ballen draaien halverwege
tip: platte ballen zijn sneller klaar

Toegevoegd na 1 uur:
Sinds ik op mijn verjaardag een Moulinette gekregen heb, geweldig cadeau!, draai ik mijn vlees bijna altijd zelf.
Ik koop daarvoor niet duur rundvlees en bepaal zelf wat er precies in gaat.
Waarom ? ik denk omdat ik ze niet heel mager maak, maar het vet dat er in zit is rundvlees! en niet varkensvlees en mijn ballen (en hamburgers) zijn wel héél erg lekker !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent al de tweede ; ik ben al tijden op zoek naar een goede Fleischwulf, maar een Moulinette is daar dus prima geschikt voor.... Shit, te laat om voor moederdag te vragen........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, alleen de "1, 2, 3"- reclame kunnen we beter vervangen door: "1,2,3,4,5" en niet te veel tegelijk ! maar hier kun je ook je groenten in hakken/snijden, anders had ik een (waarschijnlijk hele oude echte) gehaktmolen gezocht...!
je kunt 'm ook voor vaderdag vragen !!! :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lol, ik heb het gecheckt! dat is dus hetzelfde, weer wat geleerd. als je 1 x in de week vlees wilt draaien is de moulinette prima, zou je dagelijks voor 6 personen willen draaien, adviseer ik je de Fleischwulf, die ik overigens hier wel een paar keer in een kringloopwinkel gezien heb !
De smaak en bereiding van een bal gehakt zal altijd wel een strijdpunt blijven, want iedereen heeft het beste recept en de lekkerste bal. Ik wil niet zeggen dat mijn recept het allerbeste is, maar ik weet wel dat mijn gasten jarenlang genoten hebben van dit "gewone " balletje. Het vlees heb ik altijd zelf uitgekozen en gedraaid, omdat ik hiervoor de middelen had was het al een eerste stap naar het succes. Gehakt van de echte slager is soms nog wel te vertrouwen, maar voorverpakt van de super is meestal een rare substantie met allerlei toevoeginen, wat ik niemand kan aanbevelen. Ik raad jullie aan om ook zelf vlees te draaien, dan weet je wat je hebt. Koop een eenvoudige handdraaier voor weinig geld, of koop een Allzweck machine. Je hebt er jaren plezier van.

200 gr varkensgehakt en 300 gr rundergehakt ( zelf gedraaid of van de echte slager)
1 ei
gesnippert sjalotje of uitje
2 sneden oud witbrood zonder korst, geweekt in wat melk
Zout, peper, wat gemalen selderijzaad, kruidnagel poeder en nootmuskaat
Bloem
Boter

Maak het gehakt zoals beschreven, als je nog geen molen hebt, maak het brood fijn en meng het met de andere ingredienten door het vlees. Fruit het sjalotje kort glazig. Meng nu de kruiden, het ei, en de ui door het gehakt. Heb je wel een molen, voeg dan alle ingredienten aan de eenmaal gedraaide gehakt toe, en draai het dan nog een keer. Alles is nu gelijkmatig goed gemengd in het vlees. Bevochtig de handen en vorm er ballen van. Laat ze in de handen vallen en klap ze stevig. Bestuif de ballen met bloem.

Zet zo'n rode zware braadpan (als je die hebt) op het vuur en doe hier goed wat boter in. Braad de gehaktballen nu op hoog vuur mooi rondom bruin, maar laat de boter niet verbranden. Zet het vuur nu laag, doe een kopje heet water in de pan(niet op het vlees),en laat dit een kwartier sudderen met de deksel op de pan. Draai de ballen een paar keer. Zorg wel dat ze van binnen gaar zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn geheim is 2 droge sneetjes witbrood zonder korst weken in melk en dat door het gehakt mengen. Ei doe ik er nooit in, maar wel een klein beetje paneermeel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
800 g gemengd gehakt (kalf en varken)
1 ui
1 ei (minimum)
2 eetlepels paneermeel

4 takjes verse tijm (optioneel)
1⁄2 bussel verse peterselie (optioneel)
peper
zout

Pel de ui en snipper ze fijn

Zet een pannetje op een matig vuur en doe daar een klontje boter in.
Stoof de stukjes ui in de hete boter tot ze glazig zijn. Roer regelmatig even in de pan. (Tip: Meng geen rauwe ui onder het gehaktmengsel. Je krijgt een fijner resultaat als je de uien vooraf even stooft.)

Neem een ruime mengschaal en doe daar het gemengd gehakt in.
Breek het ei en voeg het bij het gehakt.
Snipper de verse peterselie zeer fijn. Rits de blaadjes verse tijm van de steeltjes en hak het kruid fijn.
Voeg de snippers peterselie en tijm toe aan het gehakt, samen met de gestoofde stukjes ui.
Voeg een snuifje zout toe aan het gehakt, samen met voldoende peper van de molen.

Was je handen en kneed het gehaktmengsel. Voeg tussendoor het paneermeel toe. Het mengsel moet stevig zijn, maar tegelijk ook niet te droog. (Voeg indien nodig wat extra ei toe.)

Rol forse balletjes van het gehakt. De balletjes mogen een dikte hebben van ongeveer 4 cm.
Verhit een grote braadpan op een matig vuur. Smelt daarin een klont boter en kleur de balletjes goudbruin. Zet het vuur nadien op een laag pitje en laat de balletjes verder garen. Draai het vlees regelmatig even om.
Tip: Overlaad de braadpan niet met rauwe gehaktballetjes. Geef ze een knapperig korstje en gaar ze in twee of meerdere beurten.

Met krieken op sap.
Doe de krieken op sap in een pot, doe er genoeg suiker bij, zachtjes opwarmen.
Van zo gauw het Zachtjes!! kookt beslagje erbij van maizena om het sap wat te binden vuur af en niet laten koken anders gaan de krieken stuk.
Zalig met gehaktballen en brood. Typisch Belgisch ;)
Smakelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De truc zit hem vaak in het gebruikte vlees.
Van te mager vlees kun je nu eenmaal nooit een echt lekkere, sappige gehaktbal maken. Daar heb je echt wat vetter vlees voor nodig. Varkensgehakt is het lekkerst, maar daar is in Nederland vrij lastig aan te komen.

Wat je er ook door gooit aan aanmakers, niks kan kurkdroog vetloos gehakt lekker mals maken. Hooguit plakkerig of slap. Echt lekker mals gehakt hoef je eigenlijk alleen maar te kruiden, maar paneermeel en eieren, aardappels, gekookte rijst of oud brood zullen het niet kapot krijgen; voornamelijk vermeerderen en zorgen voor wat meer samenhang.

Magerder gehakt leent zich weer veel beter voor het rul bakken in bijvoorbeeld eenpansgerechten en ovenschotels, of voor hamburgers en tartaartjes.
Kijk nog eens goed waar je je ballen van wilt draaien ; runder- en extra mager gehakt zijn daar gewoon niet geschikt voor, net zoals je geen rollade maakt van sucadelappen. Niet elke soort vlees kan elke andere zomaar vervangen.

gehaktballen zijn op zijn lekkerst van wat vetter vlees. Daarom zijn lams- en varkensvlees het meest geschikt. Rundvlees kan wel, maar dan moet het wel een beetje vet hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat ik in een goede bui ben, zal ik je bij deze mijn geheim voor niet te versmaden gehaktballen verklappen. Op 300 gram gemengd gehakt gaat bij mij een ei, 1 eetlepel paneermeel, 1 eetlepel tomatenketchup of curry, een halve eetlepel ketjap en vleeskruiden naar smaak. Goed kneden en je krijgt lekkere sappige gehaktballen. Ik bak ze trouwens het liefst in vloeibare margarine, vooral die van het Jumbo huismerk vind ik lekker omdat daar bouillonpoeder in verwerkt is, wat weer een lekkere jus geeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn moeder doet als ze de gehaktballen gaat maken al direct er meel in. Kruiden natuurlijk ook maar de beschuit zou ik er zeker uitlaten want de beschuit smaakt op zich zelf al redelijk droog. Mijn moeder kookt ze altijd met genoeg water, jij kan ze ook lekker bakken op een laag vuurtje als je wilt. Als je ze kookt smaken ze lekker sappig.
Bronnen: