Wat is het witte poeder op mijn blauwe druiven?

Ik heb vandaag een bakje druiven gekocht en daar zit een soort witte aanslag/poeder op. Is dit schimmel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
25.9K

Antwoorden (2)

Dat is gist. Deze zorgt er ook voor dat er van wijn druiven kan gemaakt worden,

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat is onschadelijk om op te eten maar toch is het aangeraden om de druiven te wassen omdat er nog andere mogelijk schadelijke zaken op bevinden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan een paar oorzaken hebben.

Als het geen échte poeder is, maar eerder een laagje dat je bijna niet weg kan vegen, dan is dit een geheel natuurlijk onderdeel van het fruit. Het betreft namelijk een dun waslaagje dat de plant produceert om het fruit te beschermen tegen insecten en uitdroging. Zie de foto voor een duidelijk voorbeeld van deze waslaag.
Sommige vruchten hebben een veel meer opvallende waslaag dan anderen, en vooral bij blauwe druiven valt dit meer op dan bij witte of zelfs rode druiven.

Als het een echte poeder is dat bij aanraking loslaat, en de textuur droog en een beetje korrelig is, maar niet echt hard, dan is dit in de regel gist. Gist is voor ons geheel onschuldig, en zolang de druiven intact en gezond ogen, kan het ook geen enkel kwaad voor het fruit zelf, want het blijft aan de buitenkant.
Gist komt natuurlijk voor op druiven, maar meestal zie je het niet omdat er erg weinig op zit. Als je de gist wil afwassen is dat geen probleem want het laat makkelijk los.

Een derde mogelijkheid is dat dit schimmel betreft. Dan zie je niet alleen poeder, maar ook iets wat iets weg heeft van spinrag. Het voelt niet korrelig, maar eerder nat en plakkerig aan. Dat hoort niet op druiven, en dat is een teken dat er iets mis is met de plant, of dat de druiven besmet zijn geraakt tijdens opslag of transport. Meestal zitten er ook een paar aangetaste druiven in het bakje.
Meestal kan dit weinig kwaad voor ons, maar sommige soorten schimmel kunnen toxines produceren, dus druiven waarop schimmel zit zou ik beslist niet eten, ook niet na wassen.

Toegevoegd na 2 minuten:
In ieder geval is het geen rest van pesticide of een ander middel dat gespoten is, dat is zeker! Als er zo veel gif erop gespoten was, dan zouden de druiven afgestorven zijn en zouden ze licht in het donker geven, bij wijze van spreken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lijkt dan idd gist te zijn. Had het nooit zo erg gezien, maar misschien is het erger omdat ze heel lang koud bewaard zijn bijvoorbeeld? (De takjes zagen er niet erg vers uit namelijk)
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!