Wat kunnen de oorzaken zijn van het mislukken van een taart bodem, bijvoorbeeld het inzakken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.6K
Ritsuka
11 jaar geleden
wat voor recept heb je gebruikt

Het beste antwoord

Er kunnen zoveel oorzaken zijn waardoor gebak niet lukt.

Wanneer het deeg niet goed rijst of weer inzakt;
Het beslag (bij cake bijv) is teveel of te weinig geroerd. Her roeren zorgt ervoor dat er lucht in het beslag komt en dit zorgt er weer voor dat het rijst, dus omhoog komt.
Te weinig roeren= te weinig lucht, teveel roeren ( zeker met een mixer nooit langer dan 3-4 min. mengen) zorgt ervoor dat het eiwit geen lucht kan vasthouden.

Wanneer je de ovendeur opent tijdens de eerste 20 min. van het bakken, wordt het rijsproces verstoord en zal de cake inzakken. Ook later in het bakproces kan koude lucht de cake nog laten inzakken. Trek dus nooit de ovendeur zomaar open en laat cake het liefst na het bakken in de uitgezette oven nog even afkoelen.

Ook wanneer het bakpoeder te oud is, zal het gebak niet rijzen. Controleer de houdbaarheidsdatum dus, want is die verstreken verliest het poeder zijn rijskracht.
Dit is ook het geval bij gist of gist die wordt aangeroerd met te warme melk.

Ook kan de oven niet warm genoeg zijn geweest als gebak niet goed gerezen is.
recepten geven slechts een indicatie van de temp. die je moet gebruiken. Iedere oven is echter anders en soms kan het helpen om de oven ca. 40 graden te verhogen. Een heteluchtoven zal je altijd lager moeten instellen dan een andere oven.

Ook kan er een probleem zijn dat het gebak gewoon te hoog wordt;
Dan kan het zijn dat de bloem en bakpoeder niet goed vermengd zijn. Het beste is dan ook om het altijd door elkaar te zeven voordat je het toevoegt aan het beslag.

Als de temperatuur tijdens het bakken te hoog is zal de bovenkant van het gebak al hard worden voordat het bakpoeder het beslag heeft kunnen laten rijzen.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat kan aan verschillende dingen liggen zoals de temperatuur van de oven, en het te vroeg openen van de oven,waardoor er ineens teveel koude lucht binnenkomt
Als je een biscuitdeeg taart hebt gemaakt kan het zijn dat je de bloem niet voorzichtig genoeg hebt doorgespateld. Je mag dan absoluut nietkrachtig roeren of mixen, dan roer je de lucht eruit en komt de taart ook niet omhoog
anneliez