Is diepvriesspinazie ( a la creme bijvoorbeeld) al verhit geweest, voordat het bevroren in de winkel terecht komt?

Spinazie mag maar 1 keer verhit worden ivm de vorming van nitriet

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens is er gehalte nitraat (daar veranderd het nitriet in) zo gigantisch klein dat het absoluut niet schadelijk is, tenzij je 150 kilo eet ofzo..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het wordt ondertussen al een flinke tijd niet meer afgeraden om spinazie 2 keer te verhitten, omdat dat schadelijke effect dat ze vroeger dachten enorm blijkt mee te vallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, dat zei oma misschien... Maar die wist niet beter. Je kan spinazie gerust 2x opwarmen.

Het beste antwoord

bij spinazie en andijvie werd vroeger altijd gewaarschuwd: als je een restje hebt niet bewaren en opwarmen!
dat zou gevaarlijk zijn i.v.m. de vorming van nitriet... dat is inmiddels achterhaald.

ja, diepvriesspinazie (normaal en á la crême) zijn in de fabriek al verwarmd/verhit geweest tijdens de bereiding natuurljk, voordat het ingevroren wordt voor de verkoop.

informatie uit de bron:

>>>Mag je spinazie en andijvie opwarmen?
De omzetting van nitraat tot nitriet in levensmiddelen is een langzaam proces. Dit proces wordt versneld door levensmiddelen te verwarmen. Hoe meer of hoe langer er verwarmd wordt, des te meer nitriet er gevormd wordt. Om die reden werd lang gezegd dat je groenten als spinazie en andijvie niet mag opwarmen. Tegenwoordig gaan de deskundigen er echter van uit het geen kwaad kan om spinazie en andijvie op te warmen, mits het zorgvuldig gebeurt: opwarmen is geen probleem als de groente snel wordt afgekoeld en maximaal twee dagen wordt bewaard in de koelkast of drie maanden in de vriezer.

>>>Het Voedingscentrum adviseert over nitraatrijke groente:
Eet dagelijks twee ons groente waarvan maximaal twee keer per week nitraatrijke groente.
Bewaar verse nitraatrijke groenten in de koelkast en niet langer dan twee dagen.
Koel restjes nitraatrijke groenten snel af en bewaar ze hooguit twee dagen in de koelkast. Daarna kan de bewaarde groente nog één keer worden opgewarmd.
Gebruik geen groentenat van nitraatrijke groente voor soep of saus.
Verwijder de hoofdnerven en buitenste bladeren van sla.
Door nitraatrijke groente te combineren met vis schaal- of schelpdieren zoals garnalen en mosselen kunnen voor het lichaam schadelijke stoffen ontstaan. Uitzondering zijn zalm en makreel, die veilig kunnen worden gecombineerd met nitraatrijke groente

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/51028-over-nitraat-en-nitriet-gevaarlijk-of-niet.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee de spinazie is.niet verhit geweest.

Spinazie mag meerdere.keren verhit worden maar moet voor de 2e verhitting eerst helemaal afgekoeld zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Utrecht
11 jaar geleden
De spinazie is al wél verhit geweest. In ieder geval geblancheerd.
Voor de van verpakking van spinazie wordt deze geblancheerd meestal volgens de UHT methode (ultra high temperture) ze worden dan gedurende enkele seconden verhit, maar ook direct weer afgekoeld. Dit is om gezondheidsredenen.

Bij mijn koks opleiding heb ik geleerd: spinazie uit de vriezer= 1x klaarmaken + eventueel 1 x opwarmen, mits je het niet lang verwarmd houd, dus opwarmen en direct consumeren.

Niet langer bewaren dan nodig is, en restjes niet opnieuw invriezen.

Volgens mij had het ook iets te maken met aluminium pannen, maar ken et me niet echt herinneren verder.. ik zou het gewoon uit de vriezen max 2x warm maken, dan weg doen.