Hoelang duurt het voor je de energie merkt van een boterham?

Stel je bent al wat slapjes van de trek en je neemt 2 volkoren boterhammen (zonder suiker) met kaas, hoelang duurt het dan tot je slapjes gevoel weg gaat en je dus de boterhammen "merkt"?
Ik weet dat iets zoets met suiker vrijwel direct werkt, op zijn hoogst enkele minuten.
Het zal niet op een minuut aankomen, ik weet dat het pp kan verschillen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
13.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Leuke vraag, ik kom er niet helemaal uit.
Eten geeft mij sneller energie dan dat het volgens wat ik lees zou kunnen.

Antwoorden (2)

Goeie vraag,
Een flinke broodmaaltijd blijft ongeveer 3 a 4 in de maag,
dan wordt er nog nauwelijks energie opgenomen, dat gebeurt pas in de darmen.
Het duurt dus minimaal 3 uur voordat je die energie merkt.
Daarna wordt al snel een deel van de energie opgenomen en is dat merkbaar.

Toegevoegd na 19 minuten:
* 3 a 4 uur.

Zo simpel is het echter niet.
De maag laat al snel kleine hoeveelheden voedsel door.

Daarnaast weet je lichaam dat er eten binnen is gekomen, dat alleen al "geeft" energie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe lang duurt het nou gemiddeld..? (ps. de min is niet van mij)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Minimaal 3 uur voordat de het brood echt opgenomen begint te worden. Met die min ben ik het deels eens, zat zelf te twijfelen om het antwoord weer weg te halen.
In combi met het antwoord van tinus1969 denk ik echter dat het beeld er completer door wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik hou het erop dat een deel wel snel doorgelaten wordt naar de darmen en dat de grote stukken lang in de maag blijven.
De dunne darm is de enige plek waar in grote hoeveelheden energie wordt opgenomen.
https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/voeding/vraag/339586/druivensuiker-mond-opgenomen-bloed
En een andere verklaring voor bloedsuiker spiegel grafieken heb ik niet.
http://www.groentefriet.nl/groentefriet-over/waarom/76-een-lage-glycemische-index.html
Het punt is, dat je niets merkt van 'de energie', want een gezond lichaam heeft meer dan genoeg energie op voorraad.
Wat je merkt, is één of ander neuropsychologisch of hormonaal effect dat ontstaat door het eten (bijvoorbeeld het vrijkomen van dopamine, een neurotransmitter die motivatie en beloning stuurt). Dat effect wordt al getriggerd door het feit dat je iets in je mond hebt.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Ik zit alleen met een restvraag.
Als je bijvoorbeeld deze grafiek ziet en die vorm/tijd is redelijk algemeen aangenomen, dan wordt er toch zeer snel glucose opgenomen, ook bij een gezonde maaltijd.
http://www.groentefriet.nl/groentefriet-over/waarom/76-een-lage-glycemische-index.html
tinus1969
7 jaar geleden
@Jackd, de vraag is of die glucose-opname wel leidt tot één of ander signaal van verzadiging. Wat veel mensen bv niet realiseren, is dat wanneer je 's morgens opstaat, en je honger hebt, je bloedsuiker helemaal niet laag is. Je bloedsuiker is 's ochtends juist relatief hoog, omdat je insulineniveau laag is.