Hoe maak je het wel bekende Energy Drink?

Hoe kan je je eigen thuisgemaakte energy drink maken. Ik weet dat er tussen de verschillende merken ook heel veel verschil zit maar dat maakt niet uit. Als het maar in de buurt kan komen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
7.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de Aldi hadden ze een tijdje terug limonadesiroop, die je aan kon lengen tot energiedrank. weet niet of die tijdelijk in het assortiment was, of blijvend. Maar suikerwater is ook prima om energie te krijgen, en koffie om wakker te blijven. enne, niet te veel van drinken: is erg ongezond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft mij niet te vertellen hoe ik aan mn energie kom ;)

Het beste antwoord

Aan de ene kant heel makkelijk, aan de andere kant niet.

Als je precies dezelfde formule wil hebben, dan heb je een fabriek nodig een een stuk of 20 verschillende leveranciers van specialistische ingrediënten. Maar je kan ook een eenvoudige versie maken, als je weet wat de actieve ingrediënten van zo'n drank zijn:
- cafeïne (gelijk aan zo'n 250 ml gewone koffie of 3 hele sterke ristretto's)
- taurine: dat is een aminozuur die je uit plantenextracten moet krijgen. Erg moeilijk om hieraan te komen!
- B vitamines, in verschillende verhoudingen, kan je zo bij een supermarkt kopen, in druppels, capsules...
- suikers: met name glucose en sacharose, die snel verteerbaar zijn.
- smaakverbeteraars

En nu mijn recept (ter plaatse verzonnen, hoor! waarschijnlijk smaakt het niet eens lekker):

- Gebruik spa rood als basis, eventueel met siroop voor een betere smaak (hier zitten al suikers en vitamines, let op!)
- Voeg een vitamine B complex in druppels (kijk op het etiket voor de aanbevolen hoeveelheid per dag)
- Voeg glucose en sacharose toe (glucose kan je kopen in de sportwinkel, gebruik anders invertsuiker die overal verkrijgbaar is) Gebruik ongeveer 10% suikers in gewicht (voor 100 ml eindproduct 10 gram suiker)
- Voeg 2 kopjes héle sterke koffie toe. Plan B is om een flinke hoeveelheid thee te zetten, en deze heel sterk te trekken. Als je de thee vervolgens inkookt krijg je een geconcentreerde drank die veel cafeïne en theofylline bevat, allebei met een sterk oppeppend effect. Door een thee met smaak te kiezen, kan je ook de smaak beïnvloeden.
Dat trucje kan je ook toepassen met de koffie, maar ingekookte koffie smaakt erg bitter.

Zoals je ziet, de theorie is dat het wel kan, maar of het lekker is, en makkelijker, en zelfs goedkoper... dat weet ik niet zo zeker.
In ieder geval kan het een leuk experiment zijn. Succes!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het idee is eigenlijk om het goedkoper te maken dan een los blikje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, ja dat dacht ik al...
Probleem is natuurlijk dat een fabrikant koopt zijn grondstoffen heel groot, en dus goedkoop in, en dat is voor een consument onmogelijk. Je zou het kunnen uitrekenen, maar ik vrees dat een goedkope B-merk (Euroshopper, Aldi, enz) toch voordeliger zal zijn.

Andere antwoorden (1)

Met behulp van een hoop plantenextracten die hier niet te kweken zijn vanwege het klimaat. Het lijkt mij moeilijker dan nederwiet kweken op de zuidpool. Kopen in de Aldi, Lidl, C1000, emté of AH dus.