Hoeveel wijnsoorten kun je van 1 druivenras maken?

Welgetelt zijn er 167 druivenrassen, waar wijn van gemaakt kan worden. Hiervan bevinden zich 103 druivenrassen in Europa...

Hoeveel wijnsoorten kun je dan van iedere druivenras maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
1.4K

Antwoorden (2)

Ik vind het een leuke vraag, n.a.v. een eerdere gesloten vraag.

Je hebt wijn die bestaat uit één soort druiven, maar ook wijn die bestaat uit ene mix van druiven. Of uit een mix van verschillende jaargangen. Als je alles willekeurig gaat mixen kom je uit op nogal wat soorten, namelijk 167 faculteit.

Daarnaast kan wijngaard A precies dezelfde soort gebruiken als wijngaard B en allebei een unieke wijn produceren doordat de grond anders is en de kwaliteit van de wijngaard.

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik heb de beheerder van de wijn.startpagina.nl om uitsluitsel gevraagd. Hij is directeur van het wijninstituut en geeft opleidingen voor o.a. Swen. Binnen de vinologie heeft hij wereldwijd connecties.

Het is niet bekend hoeveel merken er precies zijn. Er zijn +/- 1.000.000 wijnhuizen en 600 druivenrassen.

Toegevoegd na 30 minuten:
Bron: Wijninstituut (persoonlijke reactie)

Toegevoegd na 34 minuten:
Quote over wijnmerken: "Hans Voorn schat zelf dus het aantal verschillende wijnen wereldwijd op 350.000 soorten.

Wat een aantal wijnmarketeers laatste hebben geschat is dat er ongeveer 6.000 tot 7.000 wijnmerken per jaar nieuw op de markt komen, met denk ik zeker 10.000 tot 15.000 wijnen.

Wat we zeker weten is dat het Productschap Wijn (van het Ministerie van Economische Zaken) alle wijnen registreerd die in Nederland verkocht worden. Dat zijn er 37.000. Nu zitten daar veel wijnen dubbel in en zitten er ook heel veel wijnen niet in, maar je kan wel zeggen vind ik dat er in Nederland 40.000 wijnen verkocht worden. Dat is iets meer als 10% van alle wijnen die er wereldwijd bestaan."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn véél meer druivenrassen. En van één druivenvarieteit kan je verschillende soorten maken. Bijvoorbeeld een versterkte wijn (type sherry of port), een mousserende wijn, een parelwijn, een jonge wijn, een houtgerijpte wijn, enz.