Hoe maak je de lekkerste pannekoek? Met kant-en-klaar pannekoeken mix (koopmans bv), met bloem of met zelfrijzend bakmeel?

Wij kopen altijd een pak koopmans. Bij gebrek aan zo'n pak hebben we er maar een kookboek op nageslagen. Daarin stonden twee recepten. eentje op basis van zelfrijzend bakmeel en eentje op basis van bloem.
Aan gezien we zelfrijzend bakmeel in huis hadden hebben we ze daar van gebakken. Ik moet zeggen dat de smaak zeker zo lekker was als van kant-en-klare mix. Misschien is het met bloem nog lekkerder?
Wie heeft het lekkerste recept?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
24.8K

Het beste antwoord

Kant en klaar pannenkoekmix is leuk, lekker en makkelijk, maar als je ziet wat er in zit, is het relatief wel erg duur. Bloem, eipoeder, eventueel melkpoeder, wat toevoegingen en that's it.

De lekkerste pannenkoeken krijg je door gewoon wat bloem (kan uit de losse pols) te vermengen met melk tot je iets hebt dat er uitziet als pannenkoekenbeslag, en eventuel een snufje zout. Daar doe je dan afhankelijk van de hoeveelheid nog 2, 3 of 4 eieren doorheen. Laat het beslag even staan zodat de bloem goed kan wellen, en bak ze in boter (niet in olie).

Zo krijg je verrukkelijke pannenkoeken die je zowel zoet als hartig kunt beleggen.

Zelfrijzend bakmeel is niet noodzakelijk ; als je dat even laat staan krijg je wellicht iets luchtiger pannenkoeken, maar goed roeren en het eitje erdoor zijn in de regel al voldoende voor een lekker luchtig beslag.

het voordeel van zelf maken is dat je met een eitje, en schepje bloem en een scheutje melk ook beslag voor twee of drie pannenkoeken kunt maken, en net altijd meteen voor een hele stapel. Met minder melk trouwens heb je prima wat dikker beslag voor pancakes / drie in de pan. Lekker met rozijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
volledig antwoord, ik krijg er trek van +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan nog een klein beetje kaneel of vanille-essence of citroensap er door voor de extra smaaksensatie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen je zegt eventueel een snufje zout, maar ik mis het zout als ik het er niet in doe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook ;-)
Hoewel je het bij pannenkoeken met spek en kaasgerust weg kunt laten zonder het te merken.

Andere antwoorden (7)

Zelfrijzend bakmeel is bloem met bakmeel toegevoegd. Persoonlijk vind ik pannenkoeken met zelfrijzend bakmeel iets luchtiger en hebben mijn voorkeur. Ook voeg ik vanillesuiker toe. Dit deed mijn moeder ook altijd en maakt dat de pannenkoeken ouderwets lekker ruiken en smaken.

Recept voor ouderwets lekkere pannenkoeken:
Ingrediënten:
250 gram zelfrijzend bakmeel
4 eieren
melk
2 zakjes vanillesuiker
snufje zout
zonnebloemolie (of boter) om mee te bakken.

Werkwijze:
Doe het meel in de beslagkom
Maak een kuiltje in het midden en doe daar de eieren in.
Maak het beslag vanuit het midden.
Voeg net zoveel melk toe tot het beslag de juiste dikte heeft.
Voeg de vanillesuiker en het zout toe.
Bak de pannenkoeken goudbruin.

Variatietip:
Je kunt uiteraard ook zaken meebakken als appels, rozijnen en stukje banaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij gebruiken altijd gewoon bloem. Eigenlijk is pannenkoekenmix een beetje een onzinproduct, je hebt er net zoveel werk aan. Mix of bloem, je moet tóch altijd droge en natte bestanddelen mixen om tot een beslag te komen.

We houden niet van al te zoete pannenkoeken, dus gaat er weinig of geen suiker in. Dan komt vanzelf goed met de jam of stroop die we erop doen. Wel een mespuntje zout en melk. Verder voor ons hooguit één eitje, anders wordt het te omelet-achtig.

Je kunt zelfs zonder ei, dan kun je flinterdunne lichtverteerbare flensjes bakken. Die zijn heel geschikt voor een dessert, bijvoorbeeld met ijs en warme kersen. Dan wel extra voorzichtig doen met omdraaien, zonder ei gaan ze eerder stuk. In de praktijk werkt bij mij in dat geval flippen met de pan beter dan te gaan klungelen met een spatel of pannenkoekenmes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind kant en klare pannenkoeken mix helemaal niets. Daarnaast haal ik uit één pak, voor mijn gezin, daar niet voldoende pannenkoeken uit. De ingrediënten zelf samen stellen is in mijn situatie dan ook voordeliger.

Ik gebruik altijd 500 gram biologische volkorenmeel. Daarbij doe ik 1 liter melk en drie eieren. Vervolgens nog vanille en wat zout. Hier bak ik een hele berg pannenkoeken van, voldoende voor 6 personen.

Ik zelf vind kaneelsuiker op mijn pannenkoek erg lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pannekoekentaart.

Bak de pannekoeken leg die op een bord met bv kaas er tussen.
Als je een hele stapel hebt, even in de magnetron (dan smelt de kaas goed) en dan aansnijden als een taart.
Dit kan ook met spek (wel even bakken voor je het er tussen legt) appeltjes of eigenlijk met vanalles.
Het voordeel is dat je gevulde pannekoeken niet hoeft om te keren, wat bij mij nog al eens mislukt.

Verder ziet het er leuk uit op tafel. op kinderfeestjes deed ik een vlaggetje in de 'taart' punt, elke kleur vlaggetje was voor een smaak.

En goed van te voren te maken, al is een vers gebakken pannekoek misschien wel lekkerder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb de blender ontdekt!!!
mijn pannenkoeken worden altijd lekker gevonden. hoe? zo:

* blender klaarzetten
* eerst natte spullen erin: melk, 2 of meer ei (extra smaak, eiwitten, luchtig) en wat water of bier (geeft gaatjes tijdens bakken en daardoor snellere garing van de pannenkoek);
* dan al mixend de droge onderdelen erbij: gewone bloem, beetje zout (anders is het zo flauw), zakje vanillesuiker (vleugje zoet) en theelepel bakpoeder (baking soda oftewel zuiveringszout, dát is volgens mij het geheime ingredient van al die dure bakmixen want het geeft luchtige baksels die net zo lekker zijn als in een pk-restaurant)
* voor extra 'gezond' gooi ik er meestal óók wat havermout en muesli doorheen
* alles even extra blijven mixen - komt ook de luchtigheid ten goede
* terugdoen in het lege melkpak om lekker snel te kunnen schenken, in dunne spiralen terwijl het bakvet goed heet is, dan krijg je ook een mooie kleurverdeling.
* het beslag eerst en half uurtje laten rusten, liefst in de koelkast. Een Franse kok vertelde me dat dat zinvol is - de ingredienten kunnen aan elkaar wennen en worden dolgelukkig samen :P
* en tot slot bakken met vloeibare bak- en braadboter (is zout van zichzelf, geeft dus extra lekker smaakje mee en het bakt lekker snel)
* evt al bakkend met 2 of meer pannen de stapel bewaren op een groot bord dat op een pan kokend water wordt warmgehouden.

Bon appetit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik maak altijd beslag met gewone bloem, melk, eieren en snufje zout. Ooit kreeg ik van iemand de tip om een kwart van de bloem te vervangen door cakemeel. Dit bleek een gouden tip, je krijgt er heerlijk luchtige pannenkoeken van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met boekweit maak je de echte ouderwetse..

* 100 g bloem
* 150 g boekweitmeel
* snuifje zout
* 1/2 l melk
* 10 g (verse) gist
* 1 ei
* 1 eetlepel suiker

* Doe de bloem in een kom en maak in het midden een kuiltje.
* Los de gist op in een weinig lauwe melk en giet dit mengsel in het kuiltje.
* Meng de overige ingredienten met de lauwe melk en giet alles bij de bloem. Klop er een luchtig beslag van.
* Laat 30 minuten rusten. Als het beslag te dik is, kan je er wat lauwe melk aan toevoegen.