Waarom krijg je als vegetariër regelmatig de vraag of je wel kip eet?

Als ik aan mensen vertel dat ik vegetariër ben, krijg ik vaak de vraag terug of ik wel kip eet. Ik snap eerlijk gezegd echt niet hoe mensen daar bij komen. Kip is toch ook een dier.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het helemaal eens met het antwoord van crea.
Dus heb ik hier een waardevol antwoord puntje voor gegeven.
Zelf ben ik ook vegetariër en heb in de frietkraam wel eens als antwoord op mijn vraag wat ze voor vegetariërs te eten hebben het antwoord gekregen: Kipnuggets
Kip is vaak zo bewerkt dat er mensen zijn die niet meer beseffen dat dit dieren zijn.
Kijk ook maar eens naar al die filmpjes hoe kip "geproduceerd" word.
Bijvoorbeeld van de kuikentjes die op de lopende band die worden uitgesorteerd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha ja dat ken ik, "eet je geen vis? en eet je dan ook geen kip?" Ik heb er helaas geen antwoord op, maar het blijft raar.
luciano
11 jaar geleden
Ben zelf 30 jaar vegetariër, zelfs sommige dokters en psychiaters kennen blijkbaar het begrip 'vegetariër' niet !
Wij zijn geen 'vegetarianus evangelicus' , maar vegetarisme, zoals elk ander -isme, dat te snel door een enthousiast publiek wordt overgenomen, lijdt aan een tekort aan informatie.
bamibal
11 jaar geleden
@sintaa: zo gek is dat niet. Er zijn namelijk veel mensen die geen vlees of kip, maar wel vis eten. Dat is soms vanuit religie, of soms gewoon vanuit het idee dat veel vis in het wild gevangen wordt en daardoor een normaal leven heeft gehad. Het onderscheid vis/vlees is dus wel te begrijpen, maar het onderscheid vlees/gevogelte is inderdaad wat vreemd.

Het beste antwoord

Als mensen aan vlees denken, denken ze al gauw aan varkens en koeien, kip valt onder gevogelte en dus wordt dat niet direct met vlees geassosieerd, net als vis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

M.i. bedoelen ze waarschijnlijk of je ook eieren eet; Er zijn namelijk ook namelijk ook Veganisten, die eten helemaal niets dat van dieren afkomstig is. Een ei zit een beetje in het grijze gebied, omdat als een kip niet paart met een haan, het in weze een vruchteloos bijproduct is en dus geen inbreuk maakt op de dierenwereld, tenzij je er natuurlijk vanuit gaat dat de invloed van de mens heeft voorkomen dat de kip paarde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige mensen eten uit geloofsovertuiging bepaalde vlees soorten niet + dat een hoop mensen het verschil niet kennen tussen veganisme en vegetariërs. Wat is het verschil tussen een vegetariër en een veganist?
Per definitie eet een vegetariër geen producten van gedode dieren, dus geen vlees, geen vis, en ook geen producten zoals gelatine (van huid of beenderen) en kaas (met kalfsstremsel). Veel vegetariërs letten echter minder op producten zoals gelatine en kaas. Mensen die geen vlees, maar wel vis eten, worden soms pescotariër of semi-vegetariërs genoemd. Mensen die gevogelte eten noemen zich inderdaad soms vegetariër, maar dat is niet correct. Mensen die geen vlees, vis en dierlijke producten (zoals zuivel, eieren en honing) eten en ook geen leer en wol gebruiken zijn "veganisten".
Met "vegetariër" bedoelt men dus doorgaans "lacto-ovo-vegetariër", wat wil zeggen dat die persoon geen vlees of vis eet, maar wel zuivel en eieren. Een minderheid is lacto-vegetariër (wel melk, geen eieren) of ovo-vegetariër (geen melk, wel eieren).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die vraag heb ik ook vaak gekregen en gewoon gevraagt waarom je dat nou denken:
kippen hebben vrij geleeft en niet in kooitjes net als vis.

Dit is natuurlijk in de verste verte niet waar, maar mensen hebben een beter gevoel over zichzelf als ze zichzelf wijs maken dat kippen vrij hebben gerent voordat ze verwerkt werden in hun eten.