Kan ik ook zelf tofu maken?

Ik ben wel in voor een experimentje, als de fabrikant het kan, dan moet ik dat zelf toch ook kunnen maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nooit zelf echte tofu gemaakt, maar ik merk wel dat als ik sojamelk in een pannetje opwarm, en er dan flink wat azijn bij gooi, er al automatisch (onbedoeld) een soort tofu ontstaat: de sojamelk krijgt een soort structuur als van geprakte tofu, alleen dan iets fijner en zachter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op deze fora kan je ook lezen (en vragen stellen) over zelf tofu maken:
http://www.veganisme.org/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=2342&p=30156&hilit=tofu+maken#p30156
http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,4424.0.html

Het beste antwoord

Ja dat kan! In het boek "de dikke vegetarier" staat alles over tofu, heel interessant (ook hoe je en blok goedkope tofu lekkerder kunt maken door het vocht eruit te persen). Ze hebben ook een website die hoort bij het boek. Hier kun je ervaringen uitwisselen met anderen die het boek ook gebruiken.

http://www.devegetarier.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Natuurlijk kan je zelf tofu maken, klik maar op de link.
Prettige wedstrijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn zowel boekjes voor de amateur als boeken voor de professionele productie verkrijgbaar Amateur-boeken in het Nederlands, professionele boeken in het Engels.
Heb ze ooit gekocht omdat ik ooit met de gedachte rondliep een eigen tofu fabriek op te zetten. Maar toen kwamen de pc's uit en heb daarna mijn geld daarmee verdiend. Het proces is helemaal niet moeilijk, alleen kun je bij de Chinese groothandel zoveel soorten tegen zo lage prijs kopen, dat zelfmaken geen zin meer heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor de tip, zelf zoiets maken is natuurlijk leuk maar vaak niet goedkoper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tofu is gewoon goedkoop en bij het maken krijg je vuile vaat, En dat is het al niet waard.
Ingrediënten:
1 literpak sojamelk naturel
1 citroen of 1 'plastic citroen-ei' met citroensap
1 steelpannetje
1 fijne zeef
1 theedoek of kaasdoek (liefst blank/zonder motief erop)
1 uitje; gesneden
Een paar snuffen peper; (op smaak)
Een paar snuffen zout;(op smaak)
Scheut ketjap-zoet; (op smaak)

Werkwijze:
- Doe een halve liter sojamelk in een steelpan en breng het aan de kook; zodra het kook meteen het gas uitzetten. Doe het sap van een halve citroen of 8 spuiten uit je 'kunst-citroen' in de sojamelk. Je ziet dat de melk gaat 'stremmen'.
-Roer met een vork ongeveer 2-3 minuten door de sojamelk heen, zodat je stremming goed op gang komt. Pak dan een iets diepere pan en hang de zeef met de thee-/kaasdoek erin erboven en giet de sojamelk over de zeef met doek. Op de doek blijft het witte stremsel -je tofu- achter.
- Zorg ervoor, dat je het vocht zoveel mogelijk uit de tofu-stremsel op de doek perst, totdat een dikke 'tofu-drap' op de doek achterblijft.
- Lukt het niet goed genoeg? Voeg dan meer citroensap toe, roer goed met een vork erdoorheen en heb wat meer geduld, maar realiseer je, dat je geen 'harde plak' krijgt, maar een half vloeibare substantie waar na filtreren een 'hangop-achtige-substantie' achterblijft. Haal uit deze wittige substantie zo goed mogelijk het water door in de doek/door de zeef het water er zo goed mogelijk uit te persen.
- Tofu klaarmaken in de bak/braadpan
Vervolgens maak je boter of olie in een bak- of braadpan bruin/warm om de tofu in te bakken. Bak eerst even een uitje aan, doe vervolgens de tofu in de pan en kruidt het met een beetje ketjap, peper, zout en sambal (als je van scherper houdt) en bak het goed aan tot er een korstje aanzit (vind ik lekker tenminste), maar wat minder krokant bakken, kan ook heel goed.