Waarom valt kwark onder kaas?

Op het potje kwark staat "Jonge kaas" als ingrediënt. Waarom valt kwark onder kaas?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Kwark of plattekaas is een soort heel verse kaas. In het Frans is de naam dan ook gewoon verse kaas (fromage frais). De melk wordt aangezuurd met melkzuurbacteriën, waarna er stremsel aan wordt toegevoegd. Na 24 uur verzuren en stremmen op kamertemperatuur wordt de massa gesneden en in een kwarkzak uitgelekt. Er blijft ongeveer een derde van de beginhoeveelheid over. Deze massa wordt daarna goed geroerd. Kwark kan worden gemaakt van koemelk, maar ook van geite- of schapenmelk. Volgens de Nederlandse Warenwet is de term 'kwark' voorbehouden aan uit koemelk bereide kwark. Verder hoort het eiwitgehalte in de vetvrije droge stof ten minste 60% te bedragen. Het vochtgehalte mag ten hoogste 87% van de vetvrije waar bedragen.
Kwark kan (eventueel vermengd met stukjes fruit) als dessert fungeren. Omdat (magere) kwark een relatief laag caloriegehalte heeft, past het in een caloriearm dieet. Magere kwark vermengd met honing en muesli is een zeer vetarm ontbijt. Volle kwark heeft echter wel een vrij hoog vetgehalte vergeleken met bijvoorbeeld yoghurt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus, goed antwoord. Zet de volgende keer de link erbij:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwark
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank! :)