Kan het kwaad om bij het maken van vruchtenconfituur,bvb van pruimen, de pitten erin te laten?

Toegevoegd na 53 seconden:
Dan zou ik ze erin laten en pas na het opkoken eruit halen omdat dat minder werk is .

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
5.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kwa smaak maakt het geen verschil zolang je de pitten niet breekt, door lang koken kunnen de pitten ook scheiden in helften en is het uithalen langer werk dan bij ongekookte vruchten.
zeker de pitten uithalen voor het toevoegen van de suiker, het wordt een plakkerige bedoening.

Het beste antwoord

Om steriel te werken is het aan te bevelen om het fruit voor het koken eerst te ontpitten.

De confituur onmiddellijk in de bokalen scheppen, de deksels er op schroeven en de potjes omdraaien gedurende een vijftal minuten. Dit omdraaien zorgt ervoor dat de bokaaltjes en vooral de deksels met de hete confituur in aanraking komen en daardoor "steriel" worden, tevens wordt de lucht uitgedreven. Dan heb je geen tijd meer om pitten te verwijderen. Buiten het feit dat het een heel geklieder is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het kan geen kwaad, maar zorg wel dat u de pitten eruit vist, en dan nog heel even door laten koken. Op deze manier blijft de eindafwerking schoon en kan de confituur zo heet mogelijk verwerkt worden. Houd er wel rekening mee dat alle pitten eruit gevist worden. dus dat wordt vruchten tellen vantevoren. Ik weet ook niet of het minder werk is, of dat het minder werk lijkt....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij kersen en krieken (de tijd is alweer voorbij) geeft het meekoken van de pitten beduidend meer smaak (amandelachtig wat het palet mooi verfijnt). Idd na verwijderen opnieuw steriliseren..