Het min of meer "standaard" suikerklontje weegt 5 gram per stuk, maar steeds meer vind je ook iets kleinere klontjes van 4 gram per stuk.

Het is echter niet zo dat suikerklontjes een bepaalde grootte moeten hebben of zo, zoals b.v. bier: je mag niet zomaar elke willekeurige grootte gebruiken voor een fles of blik bier.
In principe mag elk fabrikant bepalen hoe groot de klontjes hij wil maken.

Als je in een recept ergens leest "een suikerklontje", of als "een blik fris bevat X aantal suikerklontjes", dan mag je er van uit gaan dat men bedoelt een klontje van 5 gram.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ineens bedenk ik dat je vraag was "hoe groot", niet "hoe zwaar"een suikerklontje is.
Over het gewicht zie boven, en wat volume betreft, is dat lastig te zeggen, omdat een suikerklontje lucht bevat naast suiker, en dat heeft invloed op de dichtheid.
Dichtheid van sacharose is 1,587 g/cm³, en dat betekent dus dat als een klontje helemaal massief was, dan zou het 3,15 cm³ groot zijn. In werkelijkheid zal dat iets meer zijn, ik schat ergens tussen 3,5 en 4 cm³.

Toegevoegd na 7 minuten:
De berekening over de volume is op basis van een klontje van 5 gram, trouwens.
Een klontje van 4 gram zal ongeveer 2,5-3 cm³ groot zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er is geen gestandaardiseerde suikerklontjesmaat, iedere producent is gemachtigd zijn eigen maatvoering er op na te houden ,zo zijn er in klontjes tussen 2 en 10 gram(rusland) op de markt ieder met zijn eigen formaat
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zinnig antwoord