wat is n gevaarlijke hoeveelheid methanol?

Is de methanol op de afbeelding een gevaarlijke hoeveelheid in dranken? En klopt het dat ethanol het tegengif voor methanol is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Dranken
8.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Ethanol is ook giftig

Antwoorden (2)

Rond de 25 gram is methanol dodelijk.
Je zal het daarom niet tegenkomen in legale dranken. Het wordt dan ook toegevoegd aan bijvoorbeeld spiritus om drankmisbruik te voorkomen.

De drinkbare vorm van alcohol is dus ethanol.
Beide zijn varianten van de algemene term alcohol.
Ethanol wordt sneller door de lever afgebroken, maar als je ook methanol binnen hebt gekregen, zal de lever na de ethanol alsnog aan de verwerking van de methanol beginnen, wat dan weer leidt tot ophoping van mierenzuur.
Na circa 30 uur leidt dit tot een giftige bloedspiegel.

Wel kan ethanol onder gecontroleerde omstandigheden (ziekenhuis) als 'tegengif' werken. De ethanol (of fomepizol) wordt dusdanig toegediend dat het metabolisme alleen maar bezig is met het verwerken van de ethanol.
Deze procedure wordt toegepast totdat de methanol het lichaam heeft verlaten (hetzij middels dialyse, hetzij op de natuurlijke manier)

Moge duidelijk zijn dat je niet zelf naar de wodka moet gaan grijpen in geval van methanolvergiftiging.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik zie dat ik eigenlijk geen concreet antwoord op je vraag heb gegeven.
De hoeveelheid methanol die schadelijk kan zijn voor je lichaam is afhankelijk van je lichaamsgewicht, de werking van je metabolisme, et cetera. Maar gemiddeld kan vanaf circa 500 mg methanol al giftig zijn.

Toegevoegd na 12 minuten:
Met giftig bedoel ik schadelijk.
Alle vormen van alcohol zijn in principe giftig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
vanaf 5 ml kan je blind worden
vanaf 20 ml kan je dood gaan
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het antwoord van SaulDw lijkt mij correcter. Aspartaam wordt gevreesd omdat het mogelijk kan omgezet worden in formalhyde. (afgebroken methanol verandert in formol.) En dat is al bij hele kleine hoeveelheden. Ik dacht dat er 5mg per dag afgebroken kan worden (geen bron)